Punca pesawat tiba-tiba terjunam

Pihak berkuasa masih menyiasat punca nahas jet peribadi di Bandar Elmina, Shah Alam. Gambar kecil: Nik Ahmad Huzlan
Pihak berkuasa masih menyiasat punca nahas jet peribadi di Bandar Elmina, Shah Alam. Gambar kecil: Nik Ahmad Huzlan
A
A
A

SHAH ALAM - Nahas jet peribadi terhempas di Bandar Elmina di sini yang mengorbankan 10 orang pada Khamis telah mencetuskan pelbagai persoalan memandangkan kejadian itu berlaku secara mendadak manakala pesawat tiba-tiba terjunam ke bumi.

Hilang kawalan, muatan tidak stabil, kerosakan salah satu enjin atau kegagalan sistem teknikal antara punca menyebabkan pesawat jenis Beechcraft Model 390 (Premier 1) milik Jet Valet Sdn Bhd itu terhempas.

Hal itu juga mungkin menyebabkan juruterbang tidak menghantar sebarang isyarat kecemasan sebelum pesawat terhempas.

Bekas Ketua Juruterbang Malaysia Airlines (MAS), Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan Nik Hussain berkata, pesawat tersebut mungkin hilang kawalan ketika berada pada kedudukan antara 1,500 kaki hingga 3,000 kaki sebelum mendarat.

Beliau berpandangan, pada altitud berkenaan, juruterbang sukar melakukan sebarang tindakan drastik ekoran pesawat yang terbang turun dari aras tinggi mencecah kelajuan 3,000 kaki seminit dan 700 kaki seminit semasa mendarat.

“Sekiranya pada ketinggian 20,000 kaki pesawat hilang kawalan, juruterbang masih ada masa bertindak.

“Namun jika pesawat berada dekat dengan permukaan bumi, dalam 20 saat ke satu minit boleh berlaku kejadian (terhempas).

“Juruterbang mungkin tiada masa untuk menilai apa yang terjadi dan membuat pergerakan yang sepatutnya kerana masa amat singkat dan terkejut,” katanya kepada Sinar Harian.

Artikel Berkaitan:

Bagaimanapun katanya, isu pesawat kehabisan minyak tidak timbul dan ini boleh disahkan dari log di Langkawi. Ini kerana letupan dan kebakaran selepas pesawat terhempas, bermakna ia masih mempunyai bahan bakar mencukupi untuk mendarat.

Teori lain ialah berlaku perubahan angin secara tiba-tiba walaupun ketika itu cuaca dilaporkan baik dengan jarak penglihatan sehingga 10 kilometer, ujarnya.

Mengenai penemuan alat perakam suara kokpit (CVR), Nik Ahmad Huzlan berkata, kotak hitam berkenaan boleh membantu pihak berkuasa merungkai punca nahas tersebut.

Bagaimanapun beliau menjelaskan, rakaman suara sahaja tidak mampu menerangkan punca sebenar kejadian namun ia membantu memberi pencerahan.

“Contohnya kalau juruterbang tertidur atau pengsan, dia tidak bercakap (tetapi) alat perakam pesawat mampu memberi maklumat (apa yang berlaku),” katanya.

ARTIKEL BERKAITAN

Nahas Elmina: Enam mayat ditemui, lima daripadanya tak sempurna

Nahas Elmina: Salah satu komponen kotak hitam ditemui - Polis

Nahas terlalu mendadak mungkin punca tiada isyarat 'mayday' - Pakar

Nahas Elmina: Perlukan masa untuk kenal pasti identiti mayat

Nahas Elmina: Enam mayat ditemui, lima daripadanya tak sempurna

Nahas Elmina: Tragedi pesawat kedua di Elmina selepas 46 tahun

Nahas Elmina: Adik sayang mama, ucapan terakhir juruterbang

'Abang saya anak peneroka, bukan anak Jamaluddin Jarjis'

Saya bukan antara mangsa nahas di Elmina, kata anak Jamaluddin Jarjis

Nahas Elmina: Syarikat pengendali pesawat berdaftar, ada lesen

Nahas Elmina: Operasi cari komponen kotak hitam FDR diteruskan

Nahas Elmina: Suami pesan kebumikan di kampung halaman

Nahas Elmina: Operasi di lokasi nahas pesawat disambung pagi ini

Nahas Elmina: Jalan Persiaran Elmina dibuka kepada pengguna

Paling awal bedah siasat selesai pada Isnin - Razarudin

Nahas Elmina: Siasatan pesawat terhempas dijangka ambil masa seminggu

'Johari keluar mesyuarat secara tiba-tiba'- Syed Ibrahim

Nahas Elmina: Siasatan dijalankan BSKU, pakar penerbangan AS

Tayamum antara kaedah urus jenazah tidak sempurna - Mufti

Nahas Elmina: Dugaan 54 hari berpantang

'Ayah, mak terduduk bila dapat tahu tentang abang' - Adik mangsa

Nahas Elmina: CVR mampu rakam bunyi kokpit selama dua jam

Allahyarham Johari suka bersedekah, mudah didekati - Penduduk Pelangai