Akta baharu scam, tindakan terhadap bank jika cuai - Kulasegaran

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang Dan Reformasi Institusi) M. Kulasegaran ketika sesi soal jawab Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri sempena Sidang Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen hari ini. Foto Bernama
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang Dan Reformasi Institusi) M. Kulasegaran ketika sesi soal jawab Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri sempena Sidang Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen hari ini. Foto Bernama
A
A
A

KUALA LUMPUR - Kerajaan sedang merangka akta baharu bagi meningkatkan keselamatan digital dan membanteras penipuan dalam talian seiring perkembangan teknologi kecerdasan buatan (AI).

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi), M Kulasegaran berkata, akta tersebut akan turut mengambil kira tindakan sewajarnya kepada institusi perbankan sekiranya didapati berlaku kecuaian.

Menerusi Rang Undang-Undang (RUU) baharu itu nanti, beliau menjelaskan, pihak bank tidak boleh mengelak daripada bertanggungjawab sekiranya didapati menjadi punca kepada kes penipuan dalam talian.

"Saya berpendapat bank perlu bertanggungjawab, tidak boleh mengelak daripada diambil tindakan. Jika ada mana-mana bank yang telah atau sedang buat demikian, rujuklah kepada agensi berkaitan supaya tindakan selanjutnya boleh diambil.

"RUU yang sedang dikaji ini akan merangkumi semua perkara termasuk yang diperkatakan Yang Berhormat (tindakan kepada bank dalam transaksi berkaitan penipuan dalam talian)," katanya dalam sidang Dewan Rakyat pada Isnin.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan tambahan Khoo Poay Tiong (PH-Kota Melaka) mengenai RUU yang sedang di peringkat penelitian sama ada turut merangkumi tindakan tegas kepada institusi perbankan sekiranya berlaku unsur kecuaian hingga menyebabkan transaksi penipuan.

Dalam pada itu Kulasegaran memaklumkan, sebanyak 107,716 kes jenayah scammer telah direkodkan antara 2020 hingga 2023 dengan nilai kerugian keseluruhan RM3.2 bilion.

Oleh yang demikian beliau menegaskan, kerajaan tidak memandang rendah isu penipuan dalam talian dengan tindakan menyeluruh akan terus diambil dari semasa ke semasa.

Artikel Berkaitan:

“Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), dengan kerjasama industri telekomunikasi turut membantu mengesan nombor telefon yang didapati terbabit atau disyaki berkaitan dengan penipuan dalam talian.

"Setakat Januari tahun ini, sebanyak 131 nombor talian ditamatkan kerana terbabit aktiviti penipuan dan 93 nombor talian meragukan juga disekat.

"Nombor berkenaan juga akan direkodkan dalam sistem semak Polis Diraja Malaysia sebagai panduan orang awam membuat semakan sebelum meneruskan transaksi kewangan," jelasnya.

Nak berita-berita terkini dengan lebih pantas? Jom sertai saluran WhatsApp Sinar Harian: https://whatsapp.com/channel/0029Va4iEylEgGfDYSCqPJ28