Kempen beli barangan Malaysia catat jualan RM3.1 juta

KUALA LUMPUR - Kempen Beli Barangan Buatan Malaysia yang diterajui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dengan kerjasama platform e-dagang Shopee mencatatkan jualan sebanyak RM3.1 juta (RM3,106,918) sejak dilancarkan dua bulan lepas.
Menterinya, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, dalam tempoh 66 hari (data setakat 30 November 2019), pihak Shopee telah mempamerkan 3,500 produk buatan Malaysia daripada pelbagai kategori melalui halaman koleksi barangan buatan Malaysia.
Menurutnya purata pesanan harian bagi barangan buatan tempatan yang dijual melalui halaman koleksi itu meningkat 280 peratus kepada RM47,074 (RM47,074.52) sehari berbanding RM12,381 sehari sebelum KBBM dilancarkan pada platform e-dagang itu.
"Pada 11 November lalu ketika berlangsungnya Shopee 11.11 Big Sale sahaja, urus niaga yang melibatkan produk buatan Malaysia telah mencatat jualan berjumlah kira-kira RM500,000 dalam sehari.