X

Kindly register in order to view this article
!

Pomen aplikasi bantuan kecemasan di jalan

A
A

DIASASKAN pada Januari tahun lalu dan dilancarkan sekitar Oktober 2018, Pomen App ialah sebuah aplikasi ekosistem bantuan 24 jam/7 hari seminggu bertujuan membantu para pemandu mendapatkan pertolongan secepat saat diperlukan.

Antara ciri menarik yang ditawarkan pada Pomen App ini ialah kebolehan untuk mengumpulkan kesemua ahli keluarga di bawah satu profil yang sama.

Ini membolehkan setiap individu menerima notifikasi sekiranya berlaku sebarang insiden kecemasan melibatkan ahli keluarga. Aplikasi ini juga memudahkan mereka untuk mengesan penyedia perkhidmatan Pomen App dalam masa nyata dan fungsi yang sangat berguna kepada golongan sasaran, khususnya pemandu wanita.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Bosch Automotive Aftermarket, hanya 1 peratus pemandu wanita yang mampu menyelesaikan masalah berkaitan kereta tanpa bantuan, jika dibandingkan dengan 48 peratus pemandu lelaki. Ini merupakan fokus utama Pomen App dalam memberikan perlindungan keselamatan dan perkhidmatan yang boleh dipercayai terutama terhadap pemandu wanita.

Jaminan yang diberikan termasuklah mendapatkan perkhidmatan jejak masa nyata, harga tetap tanpa sebarang kos tambahan serta keahlian percuma bagi mengelakkan sebarang insiden penipuan oleh bengkel yang tidak bertauliah. Antara servis yang ditawarkan termasuklah jump-start bateri, penukaran tayar dan perkhidmatan servis kenderaan yang boleh didapati menerusi 100 bengkel yang berdaftar di bawah Program Transformasi Bengkel MARii.

Pomen App kini terdapat di seluruh Malaysia khususnya di Lembah Klang, Ipoh, Kedah, Melaka, Negeri Sembilan dan Johor. Aplikasi tersebut boleh dimuat turun secara percuma di platform Google Play Store dan Apple App Store.


Dapatkan informasi dan statistik terkini penularan wabak Covid-19 di Malaysia di sini: https://info.sinarharian.com.my/koronavirus