• Anwar Ibrahim Datuk Seri Anwar Ibrahim
1 /

KETUA Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah nama besar dunia politik Malaysia, malah namanya terkenal di seluruh dunia. Dikenali sebagai seorang reformis, beliau sering menggegarkan negara sejak beliau di bangku universiti lagi.

Malah karier politiknya cerah apabila dalam tempoh yang singkat, Anwar diangkat menjadi Timbalan Perdana Menteri. Namun, pada 1998, segalanya berubah, Anwar dipecat dan kemudian mengetuai barisan pembangkang. Pada Pilihan Raya Umum 2008, Pakatan Rakyat (PR) yang diketuainya berjaya memecah dominan dua pertiga Barisan Nasional (BN) di Dewan Rakyat, malah Anwar terus mengorak langkah untuk menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Ikuti wawancara eksklusif bersama Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan DR G MANIMARAN, SITI SALMI DRAHSIN dan NOOR AZURA SAHRIL dengan jurugambar SAFWAN MANSOR di pejabatnya kelmarin.

SINAR HARIAN: Selepas lima tahun PRU pada 2008, bagaimana perasaan Datuk Seri melihat suasana politik dan perkembangan dilalui Pakatan Rakyat?

ANWAR: Alhamdulillah, kerana tahap kesedaran rakyat itu meningkat walaupun iklim politik masih tidak terbuka dan demokratik, ruang media itu sangat terbatas tetapi wujud kesedaran sehingga membawa kepada kebangkitan rakyat. Itu pada saya sangat meyakinkan.
 
SINAR HARIAN: Pilihan raya semakin hampir, adakah  Datuk Seri berasa gementar untuk hadapi PRU13 kali ini?

ANWAR: Sudah lama kita tunggu jadi dah tiba waktunya, sudah tentu kita bekerja dengan suasana yang lebih tertekan dan juga  dalam beberapa aspek melelahkan. Tetapi PRU ruang berdamping secara langsung dengan rakyat dan memberikan kesempatan untuk mengungkap dasar dan menjelaskannya. Saya rasa itu suatu yang positif.

SINAR HARIAN:  Apakah perkara menggembirakan yang Datuk Seri rasakan sejak lima tahun lalu. Adakah gembira dengan pencapaian PR setakat ini?

ANWAR: Walaupun perjalanannya penuh dengan onak dan getir, peristiwa di Perak, tekanan di negeri-negeri yang diperintah, pendakwaan baru terhadap saya, tetapi saya syukur Alhamdulillah, itu tidak sedikitpun mengalihkan fokus kita yang utama untuk memenuhi agenda.
Tahun ini, kita nampak prestasi dengan negeri-negeri makin mantap, kerjasama dalam Pakatan dengan pelbagai serangan, jauh lebih kukuh dan muafakat dalam isu-isu besar. Saya lihat ini perkembangan yang menggalakkan termasuk tahap dan keupayaan kita menerobos ke rantau dan daerah baru yang dahulunya sukar diterima.

Jadi itu permulaan yang sangat baik dan saya dapat kesan baik di Lahad Datu, Baram, Hulu Kelantan dan Johor. Sambutan itu sangat meyakinkan.  Di sebalik kelebihan itu, pastinya ada kekurangan dengan PR atau kerajaan Negeri, bolehkah  Datuk Seri kongsikan bersama?

Kalau Kerajaan Negeri, sementara langkah yang diambil itu baik, menghindar rompakan khazanah negeri, beberapa kemudahan merakyatkan ekonomi, tetapi mungkin kerana ada yang kurang pengalaman daripada segi pentadbiran, maka penyampaiannya kurang menyeluruh sehinggakan media Umno dapat menyerang hal-hal negatif dan kita tidak dapat menyampaikannya.

Bagi saya, kekalahan kita di Hulu Selangor itu ada hikmahnya, iaitu sementara kita berkuasa di negeri, tetapi ada sebahagian penduduk yang tidak mengikuti perkembangan sebenarnya dan masih bergantung kepada media Umno.

Maka kejutan itu telah menyebabkan kerajaan negeri umpamanya mengambil langkah-langkah segera untuk turun secara langsung.

Ini bagi saya cara kita respons positif terhadap apa yang kita kesan sebagai hal yang negatif.

Dari sudut PR, kerjasama antara pimpinan itu jauh lebih mantap dan muafakat dan berjalan baik, tetapi kita  mengambil sedikit masa untuk kerjasama dan muafakat itu difahami di peringkat bawahan dan akar umbi. Itu dianggap sedikit kelemahan.

Keduanya, tanpa pendedahan daripada media utama, maka beberapa program kita dan kenyataan kita tidak dihadam oleh penyokong parti. Ini merupakan sedikit hambatan yang perlu diperbaiki.

SINAR HARIAN:  Pada pandangan Datuk Seri, adakah PR memainkan peranan sebagai pembangkang yang baik sepanjang   5 tahun lalu?

ANWAR: Pada saya, prestasi pembangkang jauh lebih baik daripada ahli Parlimen BN. Ada satu dua yang dulunya terlalu lembap mengemukakan pandangan, tetapi telah lompat. Jadi kita telah selesai bab itu, tetapi saya tekankan ahli Parlimen itu harus menjalankan tugas mampu membahaskan dasar dan menilai projek-projek program pemerintah selain bahaskan rang undang-undang. Tetapi kalau dilihat secara keseluruhan  prestasi kita, ahli Parlimen kita jauh lebih baik. Ini diakui lebih baik oleh Speaker, walaupun tidak secara umum.

SINAR HARIAN:  Berdasarkan prestasi sedemikian, adakah Datuk Seri yakin PR boleh menguasai Putrajaya?

ANWAR: Saya yakin sebab pertamanya kerana dukungan rakyat dan keduanya kerana prestasi barisan pimpinan PR, termasuk prestasi di kalangan  pemimpin muda DAP, Pas dan PKR. Jauh keupayaannya berbanding Umno dan BN. Itu kenyataan dan tidak dipertikai. Kita lihat pengolahan mereka di Parlimen dan luar Parlimen, penglibatan mereka dalam perbincangan isu dasar itu banyak membantu.

SINAR HARIAN:  Datuk Seri dilihat menjadi formula pengikat kepada parti komponen PR. Adakah Datuk Seri melihat peranan yang dimainkan Datuk Seri sendiri?

ANWAR: Bukan sebab Anwar, saya cuma membantu menyelaraskan mesyuarat, tetapi agenda dasar bersama itu yang mengikat.

Sebab itu saya mempunyai keyakinan, PR boleh kekal. Lebih menyakinkan, kerana kita setuju formula, dasar  dan perkara asas. Ada beberapa perkara kecil yang kita tidak setuju, orang kata, ini akan menyebabkan (PR) pecah.

Saya tidak nampak kita akan pecah kerana ada perbezaan pendapat sama ada Beyonce patut menyanyi atau tidak. PR akan pecah sebab itu? Tidak!

Tetapi soal yang fundamental, soal peruntukan Perlembagaan, soal dasar media yang bebas, profesionalisme polis, kebebasan badan kehakiman, dasar ekonomi, pasaran tetapi dengan penekanan kepedulian terhadap rakyat, hentikan rasuah dan penyelewengan dan ini sikap rasis dan menggunakan agama untuk menakutkan.

Ini bagi saya hal-hal dasar yang jauh lebih sukar dipersetujui daripada isu-isu yang kecil, mungkin berbangkit dari semasa ke semasa. Ini kita hadam bersama dan bahas dengan panjang dan kita bersetuju.
       
SINAR HARIAN:  Apa cita-cita Datuk Seri dalam ikatan bernama PR? Nak jadi Perdana Menteri atau...?

ANWAR: Ya, kalau ada sokongan Insya-ALLAH. Tetapi yang lebih penting itu apakah yang kita mampu lakukan berbeza daripada keupayaan Perdana Menteri pimpinan Umno-BN. Ini bagi saya ukuran keupayaan kita.
      
SINAR HARIAN:  Jawatan bukan isu?

ANWAR: Ya, kerana jawatan itu membolehkan kita melaksanakan pelbagai program umpamanya.

Bolehkah kita pastikan bahawa menyandang jawatan perdana menteri itu bukan ruang untuk memperkayakan keluarga atau pun kesempatan untuk merubah sistem dengan menjamin rakyat hidupnya lebih selesa? Ya, kenyataan orang politik itu mungkin dipertikai.

Tetapi kalau kita ada keupayaan membuktikan isu-isu pendidikan percuma, meringankan beban rakyat, meningkat mutu kesihatan, hal-hal itu bagi saya, impian saya. Kita boleh laksanakan dan kita boleh buktikan.

Tidak ada masalah. Kalau orang miskin Melayu yang banyak terlantar, tidak terbela, tapi mereka rasa selesa kerana dasar Melayu itu memang diungkapkan.

Jadi rasa selesa. Walaupun dia berada dalam keadaan paling miskin, rumah paling robek, bendera BN paling besar. Itu kerana dia tidak dapat menangkap isu-isu yang kita bangkitkan.

Jadi kita hendak beri ruang kepada orang-orang ini supaya tidak diabaikan dan tidak dikhianati amanahnya.

SINAR HARIAN: Salah satu serangan ke atas Datuk Seri sejak lima tahun lalu dan lebih kuat tiga tahun ini, mereka kata PR kerana seorang yang bernama Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bercita-cita hendak jadi perdana menteri dan ia berterusan, apa pandangan Datuk Seri?

ANWAR: Ya lah kerana dia rasa mengikut tafsirannya itu, kehadiran Anwar itu membantu PR, membantu melemahkan Umno-BN. Orang sudah tak nak dengar, nak buat macam mana. Jadi kutuklah saya. Bukan tiga tahun, 15 tahun lalu pun begitu.

Apakah saya tidak punya maruah, (Presiden PKR, Datin Seri) Wan Azizah (Wan Ismail), anak-anak tidak merasa sedih? Ya, kami ada. Tapi kita kena terima dengan sabar apa yang kita lalui kerana apa yang kita lawan ini, siapa? Perasuah besar. Bila kita bercakap tentang dasar elektrik IPP, yang kita kritik siapa? digabungkan kekayaannya puluhan bilion ringgit. Gabung lagi dengan kekuatan Umno, dengan kerajaan, saudara, gabung ini, tak terlawan kita dalam keadaan biasa. Ini cerita David and Goliath.

Tetapi kita harus dedahkan. Kalau kita tidak hebohkan begini, siapa tahu? Bahawa perjanjiannya sekian, mereka untung berbilion, kadar elektrik naik orang tak tahu. AES kalau kita tak bangkitkan, siapa (tahu). Semua apabila kita bangkitkan ialah subahat kaitan kepentingan di antara penguasa iaitu ahli politik dengan konglomerat yang kaya. Ia merentas kaum.

PRU13, rakyat akan mengundi untuk menentukan kerajaan. Tapi menurut Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharudin, PRU13 pertarungan personaliti antara Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.             

Saya tidak hendak komen tentang beliau, tetapi kalau beliau profesor, beliau patut baca agenda kami. Mana-mana pertarungan tentunya orang akan tengok pimpinan, tetapi orang tengok juga dasar.

Orang tengok harga minyak, orang tengok harga barang, dasar ekonomi, orang tengok isu konflik yang berlaku, tak akan ada sebahagian orang Cina yang tidak menyokong BN sebab Anwar, orang Melayu sokong Pas sebab Anwar, tak betul. Logika itu tidak terpakai dalam teori dan politik. Kalau dia kata bahawa faktor pimpinan itu boleh mempengaruhi, adalah kemunasabahannya.

SINAR HARIAN:  Bagaimana peluang PR? Rafizi sudah bercakap, Saifuddin sudah, Pas pun sudah, Datuk Seri punya ukuran peluang kemenangan macam mana?

ANWAR: Ya, ia sukar. Kita belum beres tentang pilihan raya yang bersih. Masih jadi isu dan sidang Parlimen terakhir, saya kemukakan bukti penipuan angka berdasarkan buku terakhir nama pengundi SPR. Jadi ada masalah. Kemudian, Selangor lakukan tinjauan umum menemui 138,000 yang tidak dapat dikenal pasti berdasarkan alamat yang diberikan kerana orang itu tidak ada di alamat yang berkenaan. Jadi maknanya langkah penipuan itu akan diteruskan.
 
Tapi saya masih yakin dan media masih belum berubah walaupun menteri penerangan ada menyebut bahawa akan ada ruang untuk menerangkan manifesto, bebas apa? Lepas ini syarat itu, syarat ini, maknanya kebebasan media bagi menteri penerangan ini adalah peluang mengungkapkan sedikit tentang manifesto.

Kita ini di zaman apa? Jadi itu menunjukkan sikap keangkuhan. Ini “listen, listen, listen”, gejala peraturan autoritarian baik di universiti, baik di media, itu dia yang kamu dengar dan dalam istilah Inggerisnya “condescending” (meninggikan diri), memberi arahan dan tidak memberikan ruang tapi dengan semua keterbatasan ini, 2008 kita di Semenanjung, kita sudah capai majoriti mudah. Kita tewas teruk di Sabah Sarawak.

Saya yakin Insya-ALLAH, kita bukan sahaja dapat memperkukuh kawasan yang kita kuasai sebelum ini termasuk Perak, di Kuala Lumpur 10 daripada 11 dan kita boleh terus menawan Negeri Sembilan, boleh bertapak kuat di pantai barat Johor dan beberapa kawasan Sabah Sarawak itu tidak ada yang menyangkal kita menembusi beberapa kawasan menewaskan apa yang dahulunya kubu-kubu Umno-BN. Maknanya ada kebebasan dan Sinar Harian adalah satu media yang memberi kebebasan penuh tanpa dipanggil pegawai Kementerian Dalam Negeri setiap kali Anwar muncul di muka depan akhbar. 

Ataupun dalam hal ini setiap kali Ketua Pembangkang yang baru, Datuk Seri Najib keluar di muka depan Sinar kemudian, Kementerian Dalam Negeri yang baru tidak mungkin memanggil dan memberi amaran.

Itu petanda PR akan berada di Putrajaya pada 2013?

Insya-ALLAH. Sekurang-kurangnya untuk media ini, kita mesti bebas. Ini yang kita kena dapat melihat, batalkan lesen, batalkan gangguan, undang-undang ada, kalau anda fitnah, ikut proses mahkamah. Apa urusan politik untuk menahan?

Kadang-kadang pegawai, saya tahu pegawai-pegawai ini, editor beritahu saya, hari ini berita keluar, pegawai ini akan panggil akan panggil dan tanya, “Kenapa dengan u ni, kenapa kamu sokong pembangkang?”.
      
SINAR HARIAN:  Kalau PR menang, berapa kerusi yang selesa dan yakin?

ANWAR: Saya tak buat kiraan ikut kerusi. Asalkan menang, Alhamdulillah.

SINAR HARIAN: Ada yang kata tipis?

ANWAR: Tak terlalu tipis. Insya-ALLAH. Satu lagi yang sering disebut ialah apabila PR menang dalam pilihan raya, kuasa Melayu akan terhakis.

Kuasa pemimpin Umno, kuasa rasuah, bukan sahaja terhakis, tapi akan hilang. Tapi kuasa Melayu umum tidak akan terjejas. Kita tidak akan bertolak ansur. Malah kalau pendapat saya, saya jelaskan dalam pimpinan Pakatan Rakyat secara umum, saya mahu tahap penguasaan orang Melayu itu jauh lebih baik daripada di bawah pencapaian Umno selama lebih 50 tahun dan ini terpakai kepada semua jenis persekolahan Melayu, Inggeris, Cina, Tamil, tanpa syarat kerana inilah bahasa kebangsaan yang telah pun disepakati dalam Perlembagaan.

Kemudian yang lain-lain seperti soalnya pendidikan bahasa Inggeris, saya tidak ada masalah. Soal Islam, penghayatan Islam, mengimarahkan masjid, memastikan undang-undang dan peraturan itu dikemaskan, soal membanteras rasuah yang patut, soal kepedulian terhadap masyarakat yang dihina, terpinggir dan miskin, Muslim atau bukan Islam, ini penghayatan Islam yang patut kita ketengahkan bahawa pimpinan itu adanya amanah untuk tidak merompak kekayaan negara.

Apa sebab kita umpamanya selain daripada Nabi Muhammad SAW sebagai contoh terbaik, apa sebabnya kita selalu hebahkan sumbangan Umar Abd Aziz sebagai sebagai khalifah utama dari segi tatakelola yang adil dan bijak?
 
Justeru, kerana ia tidak menyalah guna kuasa. Kalau ini dilakukan siapa yang akan mendapat manfaatnya paling banyak? Orang Melayu. Kalau saya katakan pendidikan percuma, siapa yang paling banyak dapat? Siapa yang paling miskin dari segi jumlah? Orang Melayu.

Golongan mana yang dapat meningkat keupayaan mereka daripada tahap hidup yang rendah di rumah asal mereka kepada peningkatan yang lebih baik? Itu dengan sosial mobiliti, dengan pendidikan bermutu dan juga dengan pendidikan percuma.

Tetapi apakah dengan membantu mengangkat martabat Melayu majoriti ini hanya dengan menafikan kemudahan kepada individu India miskin atau Cina miskin? Saya jawab tidak. Saya boleh angkat bersama, kita tolong semua.

Walaupun di kalangan masyarakat India itu memang tahap sosioekonomi itu amat parah. Tetapi jumlah mereka masih kecil berbanding dengan Melayu dan Bumiputera di Sabah Sarawak. Jadi kita berfaedah.

Saya kalau ada RM10 bilion yang digunakan sekarang untuk Dasar Ekonomi Baru, memperkayakan kroni, caj elektrik lebih, caj AES, pelbagailah. Gula naik semua. Untung berapa syarikat? Kalau saya ada RM10 bilion itu, saya akan agihkan kepada yang di bawah.

Bagaimana pendidikan percuma? Bagaimana kos barangan yang lebih rendah? Bagaimana pendapat gaji yang minimum? Ini soal kita, ini tuduhan Pas akan khianati Islam, Anwar akan khianat Melayu, ini hanya slogan murahan sahaja.

Betapa pun Pas itu sebagai parti politik dengan kerjasama bersama-sama Keadilan dan DAP, soal Islam mereka konsisten. Saya tahu dalam mesyuarat Pakatan Rakyat, mereka sentiasa mengingatkan dasar akhlak dan Islam yang harus difahami dan disepakati dalam program-program dan kerangka besar Pakatan Rakyat.

DAP tentunya ada pendirian tentang demokratik, prinsip meritokrasi. Dan saya dalam Keadilan, apatah lagi sebagai seorang Muslim, saya tidak berganjak dalam soal ini. Jadi kalau soal Melayu ini kalau dikatakan Umno itu berjaya, hanya dari sudut slogan politik, kuasa tetapi dari sudut program, kepedulian di bawah, kita kena ingat berdasarkan fakta berapa jumlah saham Bumiputera? RM22 bilion.

Berapa yang dapat melepas bil akhir sekarang, RM2 bilion. Berapa yang diambil oleh keluarga menteri, keluarga pimpinan Umno? Berapa permit teksi yang diberikan? Berapa yang diperolehi oleh orang Melayu di bawah dan berapa yang diberikan kepada pemimpin di atas?

Berapa permit AP yang diberikan untuk kelapa sawit? Siapa yang dapat? Kita boleh teruskan “ad nauseam” dan ia akan membuktikan bahawa apa yang disebut sebagai program Melayu itu memberi manfaat kepada kelompok kecil.

Saya tidak pernah menafikan ada program yang memberi manfaat kepada masyarakat Felda, pembangunan luar bandar,UiTM, ada. Saya tidak nafikan. Kita tidak semestinya ganggu.

Kita tidak akan ganggu Felda melainkan perjalanannya supaya jangan ada rasuah. Kita tidak akan ganggu UiTM melainkan mengangkat kedudukan dan mutu pendidikan UiTM dan tidak menjadikannya sebagai bahan propaganda murahan untuk merendahkan keupayaan anak-anak seperti “listen,listen,listen”.

BERSAMBUNG