5 langkah untuk berhenti merokok

Merokok juga boleh merimaskan dan membahayakan kesihatan orang di sekeliling.
Merokok juga boleh merimaskan dan membahayakan kesihatan orang di sekeliling.
A
A
A

SEMUA orang tahu bahawa merokok sangat berbahaya, baik untuk diri sendiri mahu pun terhadap orang lain di sekeliling mereka.

Bagaimanapun, disebabkan ketagihan, perokok merasa sangat sukar untuk menghentikan tabiat merokok walaupun mereka mahu berbuat demikian. Artikel di bawah ini akan memberi pembaca 5 langkah bagaimana untuk berhenti merokok.

Langkah 1:

Mempunyai perancangan, tetapkan tarikh berhenti. Jika keinginan itu muncul semasa waktu kerja, maka akan lebih mudah untuk mula berhenti pada hujung minggu. Sebaliknya, jika anda merasakan keinginan untuk merokok pada hujung minggu atau tempat kerja anda tidak membenarkan merokok, maka Isnin atau mana-mana hari kerja akan jadi hari yang sempurna untuk berhenti merokok.

Selepas menetapkan tarikh berhenti, beri perhatian lebih kepada pemakanan anda kerana apa yang anda makan boleh sedikit sebanyak mengurangkan ketagihan terhadap rokok dan tembakau. Ambil lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran. Di samping itu minum susu sangat membantu daripada segi berhenti merokok kerana rasa tenusu membuatkan kurang cenderung untuk merokok.