Program Budi Madani langkah proaktif bantu ringan beban rakyat

Program Budi Madani menunjukkan kerajaan komited melaksanakan pembaharuan ekonomi yang akan memastikan bantuan kewangan kerajaan mencapai sasarannya, seterusnya membasmi sebarang bentuk pembaziran. (Gambar kecil: Mohd Afzanizam, Shan Saaed, Amir Hamzah)
Program Budi Madani menunjukkan kerajaan komited melaksanakan pembaharuan ekonomi yang akan memastikan bantuan kewangan kerajaan mencapai sasarannya, seterusnya membasmi sebarang bentuk pembaziran. (Gambar kecil: Mohd Afzanizam, Shan Saaed, Amir Hamzah)
A
A
A

PENGUMUMAN program Budi Madani oleh kerajaan mendapat sokongan daripada pakar ekonomi terkemuka, yang melihatnya sebagai langkah penting ke arah kecekapan fiskal dan sokongan ekonomi yang disasarkan serta langkah proaktif bantu ringankan beban rakyat.

Ketua Pakar Ekonomi di Bank Muamalat Malaysia Sdn Bhd, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid menawarkan pandangan optimis mengenai langkah terbaru kerajaan.

"Pengumuman itu menunjukkan bahawa pentadbiran sekarang komited untuk melaksanakan pembaharuan ekonomi yang akan memastikan bantuan kewangan kerajaan mencapai sasarannya, seterusnya membasmi sebarang bentuk pembaziran," katanya kepada DagangNews.com hari ini.

Beliau diminta berkongsi pandangannya mengenai kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan (MOF) berkaitan Program Bantuan Subsidi Madani atau Budi Madani.

Dalam kenyataan pada Isnin, MOF mengumumkan butiran program untuk individu yang layak memiliki kenderaan diesel, serta pekebun kecil pertanian dan komoditi.

Ini berikutan daripada ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim minggu lalu bahawa Kabinet telah memutuskan untuk melaksanakan subsidi bersasar bagi bahan api diesel untuk pengguna di Semenanjung Malaysia.

Pemilik individu kenderaan diesel yang layak termasuk petani kecil dan pekebun kecil ladang boleh memohon Budi Madani yang dibuka pada 28 Mei 2024.

Pemilik kenderaan diesel yang layak berdasarkan set kriteria tertentu boleh memohon di bawah kategori Budi Individu, manakala pekebun kecil pertanian dan komoditi boleh memohon di bawah kategori Budi Agri-Komoditi.

Artikel Berkaitan:

Bagi kategori Budi Individu, pemohon mestilah warganegara Malaysia, memiliki kenderaan diesel persendirian yang berdaftar dengan Jabatan Pengangkutan Jalan selain kenderaan mewah di bawah usia 10 tahun.

Kenderaan dimiliki mempunyai cukai jalan yang aktif dan pendapatan tahunan individu atau pasangan RM100,000 dan ke bawah.

Bagi Budi Agri-Komoditi pula, pemohon mestilah berdaftar sebagai petani atau pekebun kecil dengan agensi yang berkaitan di bawah Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) atau Kementerian Perladangan dan Komoditi (KPK).

Pemohon merupakan petani atau pekebun kecil komoditi yang aktif dengan hasil jualan pertanian tahunan antara RM50,000 dan RM300,000.

Penerima di bawah kedua-dua kategori akan memperoleh RM200 sebulan sempena pelaksanaan penyasaran subsidi diesel.

Dr Mohd Afzanizam seterusnya menyatakan bahawa reformasi subsidi diesel, seperti yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri diunjurkan menghasilkan penjimatansebanyak RM4 bilion.

Ini memberikan kerajaan 'ruang kaki tambahan' untuk dibelanjakan untuk bidang yang boleh menggalakkan pengagihan pendapatan yang saksama dan meningkatkan tahap produktiviti.

Dr Mohd Afzanizam percaya dengan penjimatan sebegitu, kerajaan boleh meningkatkan peruntukan kepada pendidikan, penjagaan kesihatan dan infrastruktur, sekali gus meningkatkan produktiviti negara dalam jangka masa pertengahan hingga panjang.

Bagaimanapun, beliau memberi amaran bahawa negara harus bersiap sedia untuk kesan jangka pendek, kerana harga diesel di pam boleh mengalami kenaikan dengan pengalihan subsidi sekaligus ke arah sistem kad armada dan bantuan tunai melalui Budi.

Sementara itu, Ketua Pakar Ekonomi di Juwai IQI, Shan Saeed, turut memuji inisiatif itu terutamanya atas sokongannya kepada petani.

"Ia satu inisiatif yang baik untuk menyokong petani bagi mengurangkan beban," katanya.

Menurut Shan, kerajaan mempunyai ruang fiskal untuk bergerak dari segi sokongan ekonomi kepada petani yang layak.

Beliau menjelaskan bahawa program Budi Madani melengkapkan usaha sedia ada kerajaan untuk menyasarkan subsidi diesel melalui sistem MySubsidi Diesel Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup.

Dengan hampir 90,000 kad armada dikeluarkan kepada syarikat pengangkutan darat dan logistik, kad ini membenarkan syarikat yang layak membeli diesel bersubsidi di stesen runcit bahan api, memastikan kesan kos yang minimum kepada logistik dan rantaian nilai bekalan.

Ini secara langsung mengurangkan risiko kenaikan harga untuk rakyat.

Saeed juga menegaskan bahawa harga komoditi yang lebih tinggi dalam pertanian dijangka memberi manfaat kepada petani untuk 10 hingga12 bulan akan datang berikutan corak iklim yang cepat berubah mengakibatkan permintaan yang lebih tinggi untuk barangan pertanian.

“Kerajaan telah menunjukkan sokongan sosial dan ekonomi untuk mengekalkan corak penggunaan dalam kalangan petani bagi mengekalkan taraf hidup rakyat, terutama mereka yang terlibat dalam sektor pertanian,” tambahnya.

Saeed mengakhiri dengan menekankan hasrat strategik kerajaan untuk mengekalkan momentum pertumbuhan, menyokong orang ramai di peringkat makro, dan, terutama sekali, menanam keyakinan dalam ekonomi.

Program Budi Madani mewakili pendekatan reformasi yang seimbang, bertujuan untuk memaksimumkan kesan bantuan kerajaan sambil meminimumkan pembaziran.

Ketika Malaysia menunggu butiran lanjut mengenai pelarasan harga diesel di stesen minyak, pandangan daripada Dr Afzanizam dan Shan Saeed memberikan petunjuk jelas tentang hala tuju strategik kerajaan ke arah masa depan yang lebih saksama dan produktif.

Menteri Kewangan II, Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata, dengan pelancaran Budi Madani, kerajaan telah memperluaskan liputan bantuan kepada individu dan pekebun kecil pertanian dan komoditi menjelang pelaksanaan subsidi diesel yang disasarkan.

“Laluan kepada kecekapan fiskal dan perlu mengurangkan beban kumpulan yang terjejas," katanya.

Memandangkan Perdana Menteri telah mengulang secara konsisten, katanya, subsidi yang disasarkan merupakan langkah pembaharuan utama di bawah rangka kerja Ekonomi Madani untuk membina Malaysia yang mampan dan berdaya saing dari segi kewangan.

“Pendekatan semua kerajaan sedang dijalankan untuk memastikan mekanisme subsidi bersasar untuk diesel adalah menyeluruh, cekap, dan boleh mencapai majoriti rakyat secara berkesan,” tambahnya.

Ikuti Channel rasmi Sinar Harian di WhatsApp supaya anda tidak terlepas berita-berita terkini daripada kami. Jom! Klik di sini!

Ikuti Channel rasmi Sinar Harian di WhatsApp supaya anda tidak terlepas berita-berita terkini daripada kami. Jom! Klik di sini!