X

Kindly register in order to view this article
!

KPDNHEP cadang lesen khas perniagaan dalam talian

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) bercadang memperkenalkan lesen khas perniagaan dalam talian sebagai langkah melindungi pengguna daripada menjadi mangsa ‘scammer’ atau penipuan jual beli di platform tersebut. Gambar hiasan 123rf.
A
A

PUTRAJAYA - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) bercadang memperkenalkan lesen khas perniagaan dalam talian sebagai langkah melindungi pengguna daripada menjadi mangsa ‘scammer’ atau penipuan jual beli di platform tersebut.

Timbalan Menterinya, Datuk Rosol Wahid berkata, menerusi lesen tersebut, peniaga akan tertakluk kepada syarat yang perlu dipatuhi, manakala pengguna dapat melakukan pembelian dalam talian tanpa ragu-ragu tentang kesahihan dan reputasi peniaga.

Katanya, pelaksanaan lesen khas itu akan dikuatkuasakan selepas pindaan dilakukan ke atas Peraturan-Peraturan Perlindungan Pengguna (Urus Niaga Perdagangan Elektronik) 2012 di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999.

“Lesen khas perniagaan dalam talian ini antara langkah efektif untuk memerangi masalah scammer dan kami akan berusaha menguatkuasakan lesen ini dengan segera,” katanya kepada media selepas menghadiri majlis Anugerah Pilihan Pengguna 2020-2021 di sini pada Khamis.

Berdasarkan rekod kementerian, katanya, jumlah aduan mengenai transaksi dalam talian pada tahun lepas menunjukkan peningkatan iaitu sebanyak 11,510 aduan berbanding 5,414 pada 2019, di mana 7,797 daripada aduan tersebut adalah kerana tidak menerima barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan.

Rosol berkata, risiko penipuan transaksi dalam talian itu boleh dielakkan dengan membuat semakan nombor akaun bank peniaga sebelum melakukan pemindahan wang.

Sebagai contoh, katanya Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Polis Diraja Malaysia (PDRM) mempunyai kemudahan laman web dan aplikasi dikenali sebagai ‘Semak Mule CCID’ untuk pengguna membuat semakan awal seperti akaun bank atau nombor telefon peniaga sebelum pemindahan wang dilakukan.

Dalam pada itu, Rosol berkata, Majlis Tindakan Pengguna Negara (MTPN) Kebangsaan juga sedang membangunkan aplikasi mudah alih yang diberi nama ‘idenfic’ bagi membolehkan pengguna mengenal pasti serta melaporkan akaun penipu atau scammer melalui beberapa langkah mudah.

"Aplikasi ini akan merekodkan laporan pengguna terhadap akaun bank scammer, supaya pengguna lain boleh dimaklumkan tentang kes tersebut dan mengelakkan daripada turut ditipu melalui akaun yang sama.

"Dalam masa sama, aplikasi ini juga dikatakan boleh mengesahkan penjual yang sahih, boleh dipercayai dan mempunyai reputasi yang baik, sekali gus meningkatkan keyakinan bakal pembeli," katanya. - Bernama


Dapatkan laporan yang lebih eksklusif dan kritis, sila layari Sinar Premium
Artikel ini ialah ©️ 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf. Sebarang salinan tanpa kebenaran akan dikenakan tindakan undang-undang

Newsletter

Berita Telus & Tulus hanya untuk anda setiap hari. Langgan Sekarang!