KUALA LUMPUR - Ancaman untuk melancarkan mogok oleh kesatuan kakitangan Malaysia Airlines (MAS) akan hanya merugikan mereka sendiri di samping mungkin menyebabkan syarikat penerbangan itu menghadapi tindak balas merugikan daripada pengguna, kata seorang ahli akademik hari ini.

Selepas dua tragedi MH370 dan MH17 yang menghakiskan keyakinan penumpang dan menimbulkan isu keselamatan, sikap enggan berkompromi ini nampaknya akan merosakkan imej negara dan jenama syarikat penerbangan itu, kata Dr Ahmad Zaharuddin Sani Sabri dari Universiti Utara Malaysia (UUM).

Menurutnya, adalah sangat tidak adil pelan perjalanan orang ramai diganggu oleh tindakan mementingkan diri oleh sebilangan kecil pekerja.

Dr Ahmad yang juga Timbalan Pengarah Institut Pemikiran Tun Dr Mahathir Mohamad UUM berkata, ancaman yang dikeluarkan minggu lepas oleh Kesatuan Kebangsaan Anak-Anak Kapal Kabin Penerbangan Malaysia (Nufam) untuk melancarkan mogok melainkan syarikat penerbangan itu membatalkan tindakan memberhentikan 6,000 pekerja, adalah 'tidak bertanggungjawab' berikutan realiti yang MAS berada dalam keadaan secara 'teknikalnya bankrap'.

Beliau berkata, selepas melalui tiga penstrukturan semula yang gagal, segenap usaha perlu dibuat bagi memastikan kejayaan rombakan yang sedang dilakukan kerana kegagalan bukan lagi satu pilihan.

"Kelangsungan hidup MAS kini penting. Jika terdapat mana-mana kesatuan sekerja memikirkan untuk mengadakan mogok, mereka perlu menyoal diri mereka siapa yang akan mendapat faedah daripada tindakan seperti itu," katanya kepada Bernama.

[ARTIKEL BERKAITAN:  Menteri tak cukup peka isu pekerja MAS, kata Nufam]

Dr Ahmad berkata, mogok akan hanya menjejaskan pelan pemulihan syarikat penerbangan itu dan meletakkan pekerjaan 14,000 kakitangan yang dikekalkan, dalam keadaan sangat bahaya.

Beliau berkata, RM6 bilion yang disuntik Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) yang memiliki MAS, bagi menyelamatkan syarikat penerbangan negara itu juga bermakna menawarkan talian hayat kepada 14,000 pekerjaan yang masih wujud.

Menurutnya, tanpa suntikan dana yang begitu besar, syarikat penerbangan itu sudah pasti diisytihar bankrap.

Jika MAS dipaksa mengambil semula 6,000 pekerja sebagaimana dituntut oleh kesatuan, syarikat penerbangan itu mungkin terpaksa berhenti beroperasi, tambahnya.

"Kenapa kita mesti membenarkan golongan minoriti menguasai majoriti? Kenapa kita tidak memikirkan kepentingan negara berbanding kepentingan individu.

"Ini tidak bermakna kita tidak berasa simpati kepada nasib 6,000 pekerja yang diberhentikan, tetapi jika kita mahu menyelamatkan MAS, mereka perlu mencari pekerjaan lain," katanya.

Setakat ini, selain Pusat Pembangunan Korporat uang ditubuhkan Khazanah bagi membantu memberi latihan semula dan penempatan kerja, AirAsia dan Malindo juga telah menawarkan pekerjaan kepada kakitangan MAS yang diberhentikan itu.

Dr Ahmad berkata, Khazanah juga telah melaksanakan terma pampasan yang adil serta setimpal kepada kakitangan terbabit.

Berdasarkan Perjanjian Bersama itu, MAS akan membayar kadar asas sebulan gaji untuk setiap tahun perkhidmatan kepada mereka yang berkhidmat kurang daripada 10 tahun dan 1.5 bulan gaji untuk setiap tahun perkhidmatan kepada mereka yang berkhidmat lebih 10 tahun.

Menurutnya, Japan Airlines (JAL) pernah diiystihar bankrap yang antara puncanya ialah bantahan kesatuan kepada langkah mengurangkan kos selain daripada pengaturan berbeza dengan kesatuan berbeza untuk jenis pekerjaan yang berbeza, sesuatu ang luar biasa dalam industri penerbangan, dan jaminan bayaran 65 jam penerbangan kepada juruterbang walaupun mereka sering terbang kurang daripada itu.

Dan apabila JAL muflis, semua kakitangannya hilang pekerjaan, katanya, dengan menambah sesetengah kelompok dalam NUFAM yang mengancam mengadakan mogok itu berkelakuan seperti kesatuan JAL.

"Kita jangan lupa yang Khazanah membelanjakan RM1.5 bilion wang pembayar cukai untuk memberi pampasan kepada pekerja terlibat serta mereka yang ditawar menyertai MAS baharu.

Dr Ahmad menegaskan akan pentingnya Malaysian Airlines Bhd (MAB) sebagai syarikat baharu yang menguruskan MAS mulai 1 September, bebas daripada sebarang bentuk kesatuan yang merosakkan di samping campur tangan politik kerana penstrukturan semula yang dilakukan sekarang untuk memulihkan syarikat penerbangan itu adalah 'langkah terakhir' MAS. - Bernama

 

Artikel berkaitan yang patut anda baca :
  • DAMANSARA - Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Malaysia Airlines, Peter Bellew menjelaskan pengundurannya daripada syarikat penerbangan itu adalah atas kehendaknya sendiri.
  • SUBANG JAYA - Kesatuan Kebangsaan Anak -anak Kapal Kabin Malaysia (Nufam) menggesa Khazanah Nasional (Khazanah) memperjelaskan krisis dalaman yang melanda Malaysia Airlines (MAS), selain tindakan Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines Berhad (MAB), Peter Bellew melepaskan jawatannya.
  • SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa peletakkan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines Berhad (MAB), Petter Bellew berpunca daripada campur tangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
  • KUALA LUMPUR - Keputusan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Malaysia Airlines (MAS) Peter Bellew menyertai semula Ryanair yang berpangkalan di Ireland, diluar jangkaan, namun ia tidak menjejaskan agenda transformasi syarikat penerbangan negara.
  • KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menzahirkan rasa puas hati dengan hasil positif ditunjukkan oleh Malaysia Airlines (MAS), menyatakan proses penstrukturan semula berjalan lancar.