KUALA LUMPUR - Ancaman untuk melancarkan mogok oleh kesatuan kakitangan Malaysia Airlines (MAS) akan hanya merugikan mereka sendiri di samping mungkin menyebabkan syarikat penerbangan itu menghadapi tindak balas merugikan daripada pengguna, kata seorang ahli akademik hari ini.

Selepas dua tragedi MH370 dan MH17 yang menghakiskan keyakinan penumpang dan menimbulkan isu keselamatan, sikap enggan berkompromi ini nampaknya akan merosakkan imej negara dan jenama syarikat penerbangan itu, kata Dr Ahmad Zaharuddin Sani Sabri dari Universiti Utara Malaysia (UUM).

Menurutnya, adalah sangat tidak adil pelan perjalanan orang ramai diganggu oleh tindakan mementingkan diri oleh sebilangan kecil pekerja.

Dr Ahmad yang juga Timbalan Pengarah Institut Pemikiran Tun Dr Mahathir Mohamad UUM berkata, ancaman yang dikeluarkan minggu lepas oleh Kesatuan Kebangsaan Anak-Anak Kapal Kabin Penerbangan Malaysia (Nufam) untuk melancarkan mogok melainkan syarikat penerbangan itu membatalkan tindakan memberhentikan 6,000 pekerja, adalah 'tidak bertanggungjawab' berikutan realiti yang MAS berada dalam keadaan secara 'teknikalnya bankrap'.

Beliau berkata, selepas melalui tiga penstrukturan semula yang gagal, segenap usaha perlu dibuat bagi memastikan kejayaan rombakan yang sedang dilakukan kerana kegagalan bukan lagi satu pilihan.

"Kelangsungan hidup MAS kini penting. Jika terdapat mana-mana kesatuan sekerja memikirkan untuk mengadakan mogok, mereka perlu menyoal diri mereka siapa yang akan mendapat faedah daripada tindakan seperti itu," katanya kepada Bernama.

[ARTIKEL BERKAITAN:  Menteri tak cukup peka isu pekerja MAS, kata Nufam]

Dr Ahmad berkata, mogok akan hanya menjejaskan pelan pemulihan syarikat penerbangan itu dan meletakkan pekerjaan 14,000 kakitangan yang dikekalkan, dalam keadaan sangat bahaya.

Beliau berkata, RM6 bilion yang disuntik Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) yang memiliki MAS, bagi menyelamatkan syarikat penerbangan negara itu juga bermakna menawarkan talian hayat kepada 14,000 pekerjaan yang masih wujud.

Menurutnya, tanpa suntikan dana yang begitu besar, syarikat penerbangan itu sudah pasti diisytihar bankrap.

Jika MAS dipaksa mengambil semula 6,000 pekerja sebagaimana dituntut oleh kesatuan, syarikat penerbangan itu mungkin terpaksa berhenti beroperasi, tambahnya.

"Kenapa kita mesti membenarkan golongan minoriti menguasai majoriti? Kenapa kita tidak memikirkan kepentingan negara berbanding kepentingan individu.

"Ini tidak bermakna kita tidak berasa simpati kepada nasib 6,000 pekerja yang diberhentikan, tetapi jika kita mahu menyelamatkan MAS, mereka perlu mencari pekerjaan lain," katanya.

Setakat ini, selain Pusat Pembangunan Korporat uang ditubuhkan Khazanah bagi membantu memberi latihan semula dan penempatan kerja, AirAsia dan Malindo juga telah menawarkan pekerjaan kepada kakitangan MAS yang diberhentikan itu.

Dr Ahmad berkata, Khazanah juga telah melaksanakan terma pampasan yang adil serta setimpal kepada kakitangan terbabit.

Berdasarkan Perjanjian Bersama itu, MAS akan membayar kadar asas sebulan gaji untuk setiap tahun perkhidmatan kepada mereka yang berkhidmat kurang daripada 10 tahun dan 1.5 bulan gaji untuk setiap tahun perkhidmatan kepada mereka yang berkhidmat lebih 10 tahun.

Menurutnya, Japan Airlines (JAL) pernah diiystihar bankrap yang antara puncanya ialah bantahan kesatuan kepada langkah mengurangkan kos selain daripada pengaturan berbeza dengan kesatuan berbeza untuk jenis pekerjaan yang berbeza, sesuatu ang luar biasa dalam industri penerbangan, dan jaminan bayaran 65 jam penerbangan kepada juruterbang walaupun mereka sering terbang kurang daripada itu.

Dan apabila JAL muflis, semua kakitangannya hilang pekerjaan, katanya, dengan menambah sesetengah kelompok dalam NUFAM yang mengancam mengadakan mogok itu berkelakuan seperti kesatuan JAL.

"Kita jangan lupa yang Khazanah membelanjakan RM1.5 bilion wang pembayar cukai untuk memberi pampasan kepada pekerja terlibat serta mereka yang ditawar menyertai MAS baharu.

Dr Ahmad menegaskan akan pentingnya Malaysian Airlines Bhd (MAB) sebagai syarikat baharu yang menguruskan MAS mulai 1 September, bebas daripada sebarang bentuk kesatuan yang merosakkan di samping campur tangan politik kerana penstrukturan semula yang dilakukan sekarang untuk memulihkan syarikat penerbangan itu adalah 'langkah terakhir' MAS. - Bernama

 
 
Artikel berkaitan yang patut anda baca :
  • KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menzahirkan rasa puas hati dengan hasil positif ditunjukkan oleh Malaysia Airlines (MAS), menyatakan proses penstrukturan semula berjalan lancar.
  • SHAH ALAM - Presiden Peguam Muslim Malaysia, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar berharap agar insiden yang menimpa insiden pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH128 diambil iktibar.
  • PUTRAJAYA - Kementerian Pengangkutan telah mengarahkan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) untuk menjalankan siasatan rapi terhadap insiden dua tayar pesawat penerbangan Malaysia Airlines MH726 dari Jakarta mengempis selepas mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) semalam.
  • KUALA LUMPUR - Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) Australia mengemukakan pandangannya terhadap laporan media baru-baru ini berhubung siasatan FBI ke atas simulator penerbangan di rumah juruterbang pesawat MH370.
  • SHAH ALAM - Kesatuan Kebangsaan Anak Kapal Kabin Penerbangan Malaysia (Nufam) membidas kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Penerbangan Malaysia (MAS), Christopher Mueller yang didakwa tidak memahami budaya kerja masyarakat tempatan susulan penamatan khidmat kira-kira 6,000 kakitangan syarikat penerbangan berkenaan.
www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.