TIMBUL rasa seriau yang amat sangat apabila mengetahui seseorang yang sudah beru-sia 80 tahun dituduh melakukan penghinaan terhadap Islam.

Begitulah yang berlaku kepada Kassim Ahmad. Selepas melalui kepahitan proses keadilan sivil dan agama, beliau dibebaskan oleh mahkamah tertinggi negara pada minggu lepas.

Tegasnya, beliau tidak menghina Islam. Walaupun berita baik itu agak terpinggir, ia sangat berdenting.

Kassim dikatakan menghina Islam di suatu tempat beberapa tahun dulu. Pihak yang melaporkan secara logik tidak setuju, marah atau benci kepadanya.

Jika tidak mana mungkin tuduhan yang begitu berat boleh wujud. Arwah Ishak Haji Mu-hammad atau Pak Sako pernah memberitahu saya, beliau kena tahan beberapa kali kerana perbua-tan ‘orang kita’ yang rapat tetapi tidak diketahui siapa.

"Bukan perbuatan Inggeris," katanya. "Inggeris tak kisah."

Oleh kerana segala itu sudah berlalu, maka memperkatakan siapa Kassim Ahmad adalah lebih bererti. Bukan pokok, tetapi tokoh. Kassim datang kepada kehidupan saya dalam tahun-tahun 1950-an.

Ketika itu beliau menuntut di Universiti Malaya di Singapura, dan saya seorang murid menengah di Sultan Abu Bakar School, Kuantan. Sejak itu sehingga beliau lulus ijazah sarjana MA, beliau diberi perhatian sebagai seorang intelek Melayu.

Pada waktu pendidikan mene-ngah dalam bahasa Melayu mula menumpang di sekolah  Inggeris, dan 90 peratus orang Melayu hanya belajar tidak lebih dari darjah enam, beliau sudah mendapat MA.

Pada tahun 1962, beliau diambil bertugas sebagai seorang pensyarah di Universiti London, mengikuti jejak Zaaba. Sejak itu sehingga 1966, apabila beliau pulang ke tanah air, suasana keintelektualan Melayu agak lengang.

Beliau bagaimanapun tidak menyertai arus perdana seperti awal-awal lagi ketika beliau baru lulus sarjana muda.  

Ekoran daripada pendiriannya, beliau distereotaipkan sebagai orang kiri (leftist). Malaya dan kemudiannya Malaysia yang baru saja terlepas dari penjajahan British belum matang dengan ciri-ciri demokrasi.

Kebebasan bertindak, bersikap dan menge-luarkan pendapat dibatasi oleh ragu dan bimbang, justeru disendal dengan pelbagai langkah, termasuk langkah pencegahan.

Oleh itu bukanlah mengejutkan apabila Kassim berupa salah seorang yang tersendal dalam kehidupannya. Namun begitu, intelektualismenya terus berkembang.

Walaupun beliau pernah mengajar di sekolah tertentu sebagai guru tempelan, umpamanya, berbanding dengan rakan-rakan di Universiti Malaya dulu yang sudah menjadi pegawai kanan dan tinggi atau profesor di universiti, beliau mendapat kepuasan dalam aktiviti menulis dan politik.

Ketika media tidak menyiarkan tulisannya, beliau memilih menulis buku. Antara bukunya yang menimbulkan kon-troversi ialah penilaiannya terhadap Hadis.

Buku ini, menurut pengha-yatan ramai, bukan menidakkan Hadis. Kassim mengetahui isu Hadis telah menjadikan orang berpihak-pihak.

Maka, Kassim mencuba mewajarkannya. Betul atau salah, beliau berpendapat agar ketulenan Hadis dirujukkan kepada Quran adalah sesuatu yang didebatkan.

Seterusnya, demi keserasiannya dengan PM Dr Mahathir Mohamed, Kassim pun menjadi ahli Umno. Bagaimanapun, pemikirannya yang liberal diteruskannya melalui uca-pan dan tulisan.

Akibatnya, dari ceruk dan sut terdengar suara-suara tidak setuju dengan Kassim sebagai individu dan ahli Umno.

Dalam hal menghina Islam, kewajaran berikut memerikan secara tersendiri. Sebagai pelaras dan penyunting Hikayat Hang Tuah, sebuah karya agung pilihan Dewan Bahasa dan Pustaka, beliau mengatakan amuk Hang Jebat yang membunuh dan mencederakan beribu-ribu orang bukanlah perbua-tan munasabah walaupun ia diaki-batkan oleh kezaliman Raja. Kassim berpendapat memang sukar dihurai-kan kejadian itu secara logik.

Namun demikian, kata Kassim, "kita tidak harus lupa bahawa Tuhan itu Maha Adil."

Lalu Kassim perturunkan maksud ayat-ayat suci ini: "Berwaspa-dalah kalau-kalau sesuatu balasan datang dan menimpa bukan saja mereka yang jahat khususnya, dan ketahuilah bahawa Tuhan itu paling keras mengenakan hukuman." (al-Quran, 8:25)   

Tuhan hanya menghukum mereka yang salah: "Demikianlah Kami mendera mereka kerana mereka ingkar; adakah Kami mendera selain daripada mereka yang ingkar?" (al-Quran, 34:17)

Justeru, sukar bagi sesiapa yang wajar boleh mengatakan Kassim menghina Islam.

Artikel berkaitan yang patut anda baca :
  • SEBUTAN Kuala Lumpur berbunyi menarik, sedangkan KL berbunyi glamor apabila di sebut di Boston, AS; Buenos Aires, Argentina; Moscow, Rusia; London, UK dan Istanbul, Turki. Satu ketika apabila menaiki keretapi Metro di Boston AS, saya berbual dengan seorang siswa Universiti Harvard dari Bangladesh. Beliau tersenyum kagum mengenangkan banyak nama kota Malaysia dipendekkan: KL, PJ, PD, KT, KB, JB, KK dan lain-lain lagi.
  • KINI dunia bertumpu kepada AS atas sebab-sebab yang tidak betul. Sejak beberapa bulan dulu ia dilanda ribut taufan yang maha dahsyat.
  • ANDAINYA Amerika Syarikat (AS) dan Korea Utara (KU) berperang nuklear, apa jadi pada kita?
  • DI sana sini orang memakai istilah ‘nilai’. Ahli politik, ahli agama, ahli sukan malah pembohong dan pencuri pun suka menggunakan istilah ini untuk maksud berbunyi baik dan mencari kebenaran.
  • BUKAN sekarang saja Arab Saudi menunjukkan tanda bahawa ia sudah kekurangan wang apabila meminjam 10 bilion dolar dari IMF (Tabung Wang Antarabangsa) di AS.
www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.