Kalaulah tidak kerana berada di kedai makan pada waktu itu, mahu saya gelak sampai guling-guling.

Saya percaya, siapa pun juga yang dengar cerita itu – waima Kofi Annan yang seluruh dunia pun tahu dia tidak pernah senyum – pun mesti gelak besar punya.

Mahu tidaknya, kawan saya itu – yang beristeri dua – bercerita hal dia ditanya oleh anaknya yang baru berumur lima tahun: “Abah, apa pasal orang lain hanya ada satu isteri tapi abah ada dua?”

Dalam keadaan si abah masih terkulat-kulat mencari jawapan, datang pula soalan nombor dua: “Abah tak pening ke, balik sana, balik sini? Kejap sana, kejap sini.

“Tengok uncle rumah sebelah tu, tiap-tiap hari balik satu rumah je… rilek je dia, tak macam abah. Abah ni… kakak yang tengok pun pening.” 

Tapi bak kata orang, kalau sudah hero, selamanya kena jadi hero. Apa lagi hero yang punya dua heroin sekali gus. Sehebat-hebat James Bond pun, hanya ada satu heroin sahaja.

Pantang hero menyerah kalah. Biar jatuh terlentang, misai jangan kena tanah!

“Kakak, inilah yang dikatakan jodoh. Jodoh ini takdir yang TUHAN dah tentukan. Kita tak boleh nak elak. TUHAN sudah tulis abah ada dua isteri, kena ada dua isterilah,” jawab si abah, macho habis.

“Ye ke macam tu, bah? TUHAN sudah tulis erkk? Kalau sudah tulis, tak boleh padam, tak boleh guna eraser?”

“Ye sayang, tak boleh. Itulah takdir namanya,” jelas si abah.

“Tapi kan, bah… kakak nanti, kalau sudah besar, tak nak la macam tu. Tak nak la ada suami macam abah, kejap sana, kejap sini!”

Terus terkedu si abah mendengar kata-kata anaknya yang baru beberapa hari masuk tadika itu.

Minggu lalu, saya hadir hari keluarga syarikat bersama isteri dan anak-anak. Antara yang paling menarik perhatian sepanjang berada di program itu ialah kehadiran seorang rakan sepejabat yang saya panggil ‘Kakak’ bersama madu dan suaminya.

Sungguh mesra dua wanita bermadu itu, lalu saya pun suarakan kekaguman kepada isteri. 

Mereka berbual dan bergurau senda – lebih mesra daripada adik dengan kakak - sementara suami dan anak-anak pula buat hal masing-masing.

Tidak! Saya hanya mahu menunjukkan kepada isteri akan ‘keindahan’ itu, tanpa ada maksud yang tersirat!

Kebetulan, pada majlis itu, saya bernasib baik dapat hadiah cabutan bertuah. Namun apa hadiahnya tidak pula awal oleh penganjur. Yang ditulis hanya hadiah misteri.

Ketika kami bertemu – di hadapan suami dan madunya, juga isteri saya – rakan sekerja yang saya panggil ‘Kakak’ itu bertanya: “Dapat hadiah apa Che Mat?”

Saya pun jawab: “Tak tau la kak, depa tulih hadiah misteri ja.”

Lalu disampuk oleh suaminya: “Kalau misteri tu, hadiahnya hadiah madu asli, Mat! Hang tau ka apa tu hadiah madu asli?” Dia bertanya sambil tersenyum penuh makna.

“Tau abang, faham… tapi saya tak sedia lagi. Nak kena berguru dulu.”

Saya perlu beri jawapan yang paling selamat kerana sedar, ada ‘juri’ yang sedang menilai jawapan dan reaksi saya pada masa itu.

Ya, itulah jawapan yang paling selamat saya boleh berikan. 

Walau apa pun, saya mengaku, mahu memanglah mahu, tetapi sedar bahawa saya bukan sahaja tidak mampu malah tidak laku. Bukan tidak pernah cuba!
Artikel berkaitan yang patut anda baca :
  • KEBAKARAN besar yang melanda Israel bulan lalu bukan sahaja meninggalkan kesan kemusnahan yang dahsyat malahan juga pelbagai persepsi.
  • “ENOUGH is enough,” kata Datuk Seri Najib Tun Razak dalam ucapannya berhubung krisis kemanusiaan di Wilayah Rakhine, Myanmar.
www.sinarharian.com.my tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.