|
RENCANA
RENCANA
MAKAN lewat malam dan kurang bersenam menjadi satu daripada punca utama ramai rakyat Kedah menghidap penyakit kronik seperti diabetes, darah tinggi dan obesiti, kata Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar, Hal Ehwal Masyarakat Cina, India dan Siam, Kesihatan dan Perpaduan Kedah Datuk Leong Yong Kong.
  • GENERASI muda hari ini perlu sentiasa meletakkan ego mereka pada tempat yang betul dan jangan sesekali bersikap kasar terutamanya ketika menghadiri temuduga pekerjaan.
  • MAJIKAN sering mengeluh mengenai graduan hari ini yang tidak begitu kompetan dan sikap tidak acuh mengenai pekerjaan yang dipilih. Ramai menganggap kerana faktor pasaran kerja hari ini yang tidak menentu selain prinsip ‘janji ada kerja’.
  • SEBUT sahaja Kerian, pastinya ramai terbayang kelazatan hidangan popular di sini iaitu kari ikan sembilang, yang turut menjadi kegemaran Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.
  • “ORANG Rohingya ni bukannya baik! Kalau baik dia tak kena halau dengan Myanmar! Pakcik aku ada bela orang Rohingya. Bukannya baik sangat. Makan tuan ada la. Nak tahu perangai orang Rohingya kau tengok kat Pasar Selayang!”
  • BATERI kereta 'kong', alternator rosak, tiada duit untuk mengisi minyak pulang ke kampung. Itu antara alasan yang digunakan bagi meraih simpati orang ramai oleh pihak yang dipercayai mendapatkan wang dengan cara mudah.
  • MEDIA antarabangsa melaporkan keadaan sesak di kem kemanusiaan yang menempatkan etnik Rohinya di Bangladesh.
  • RAMAI orang mungkin mengetahui mengenai corak kerja kartunis Zunar yang sering memaparkan lukisan-lukisan berkaitan dengan pemimpin di Malaysia.
  • “BAIK-BAIK kupas buah tu. Orang kupas buah ke depan, awak ke belakang,” itu antara ayat yang biasa diterima si kidal setiap kali menggunakan pisau pengupas kulit buah.
  • Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa terdapat ribuan salinan al-Quran yang mempunyai banyak kesilapan teksnya di pasaran Malaysia.
  • SOLO 'backpacking' bukanlah sesuatu yang baru kebelakangan ini memandangkan gaya hidup orang kini yang semakin terbuka dan berminat untuk menjelajah ke dunia luar.
  • PADA tahun 1982, dua pekan di Chile, Humberstone dan LaNoria 'dihidupkan' dengan kesibukan aktiviti perlombongan mineral potasium nitrat.
  • ADAKAH anda berjaya tidur tujuh hingga sembilan jam setiap malam? Atau adakah anda jenis yang tidur kurang dari enam jam setiap malam?
  • PERSOALAN mengenai bagaimana kondisi telur ayam mentah tatkala dipecahkan di dasar laut akhirnya terjawab apabila seorang pengkaji menjalankan eksperimen itu, bagi mendapatkan jawapannya.
  • 'SYURGA dunia di atas awan', begitulah ungkapan yang terpacul tatkala penulis mula menjejak kaki di puncak Gunung kebanggan Gerik iaitu Kenderong.
  • MALAYSIA. Nama mu mula meniti di bibir pedagang dan saudagar antarabangsa seawal abad pertama Masihi.
  • PENTAS final bola sepak Sukan Sea Kuala Lumpur 2017 (KL2017), platform terbaik memperkukuhkan lagi perpaduan rakyat Malaysia pelbagai kaum terutama menjelang Hari Kebangsaan pada 31 Ogos ini, sewajarnya dapat dinikmati dengan mudah seluruh masyarakat.
  • SUDAH terbiasa dengan nama-nama unik menyebabkan Jahit Kilau, 72, tidak pernah bertanyakan kepada ibu bapanya kenapa mereka memilih nama itu untuk diberikan kepadanya.
  • PERASAAN tidak puas hati merupakan antara bibit-bibit permulaan kepada berlakunya buli dalam kalangan pelajar sekolah, kata pakar psikologi, Prof Madya Dr Ruhani Mat Min.
  • TAHUN LALU, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki pernah menasihatkan peniaga agar tidak memanipulasi atau menjual haiwan korban terutama lembu dengan harga terlalu tinggi sehingga menyusahkan umat Islam melakukan ibadah tersebut.
  • "PUNYALAH payah yang tuntut wang nak dituntut. Hari pertama pergi jam 10 pagi, nombor giliran dah habis. Hari kedua pula beratur lama. Kaunter ada satu saja, tak efisien langsung!"
  • “SETIAP kali tengok kawan-kawan berbelanja di sekolah, saya hanya mampu telan air liur. Saya tak ada duit belanja. Makan dan minum pun bawa bekal saja,” luah Datuk Ameer Ali Mydin.
  • SEIIRING dengan peredaran zaman, perkembangan arus kemodenan terus melekakan dan mengkhayalkan generasi muda hari ini.
  • KISAH keindahan kawasan peranginan Tasik Kenyir yang terhasil daripada Empangan Hidroelektrik Sultan Mahmud, Hulu Terengganu di sini sejak sekian lama menarik perhatian pengunjung dari dalam dan luar negara khususnya dalam kalangan kaki pancing dan pencinta alam semula jadi.
  • MUNGKIN ramai yang tidak mengetahui apakah tragedi Memali yang pernah menggemparkan negara sebelum ini, apatah lagi, ia kini turut menjadi punca kekecohan di sebuah forum melibatkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
  • SEBAGAI seorang penjual atas talian, perkara yang ditakuti adalah komunikasi terhalang antara penjual dan pembeli.
  • KENYATAAN Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) yang memberi amaran kepada peniaga online dalam isu ‘pm’ mempunyai asas yang tepat bagi melindungi hak-hak pengguna.
  • AMARAN Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) supaya peniaga atas talian tidak mengamalkan lagi akronim ‘PM’ ketika berurus niaga mendapat reaksi orang ramai.
  • MIMHAMIMDA. Menyebutnya sahaja kita sudah berasa pelik, apatah lagi bila menyedari bahawa pemilik nama itu benar-benar wujud.
  • PENGGUNAAN frasa kata kunci “PM saya sis, Done PM, atau Check DM telah diharamkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).
  • SUSULAN isu panas yang membabitkan perniagaan atas talian yang telah diberi amaran oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) berhubung kontroversi ‘PM tepi’.
  • LIHAT saja tajuk, kita pasti pernah menjumpainya di laman sosial terutama di Facebook dan Instagram. Ia merujuk kepada individu yang berminat bagi mendapatkan barang atau perkhidmatan yang diiklankan. Namun apa yang mengejutkan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) minggu lalu mengeluarkan amaran kepada peniaga online bagi memaparkan harga barang supaya tiada lagi istilah ‘PM saya sis’ dan ‘PM done’ berlaku.
  • PERTAMA kali menjejakkan kaki ke Kuala Balah, penulis agak terpegun mendengar kisah mengenai Kampung Kuala Balah Lama yang lumpuh akibat banjir hingga akhirnya wujud perkampungan baharu.
  • DIA mahu menjadi orang pertama mengibarkan Jalur Gemilang kerana amat sayangkan negara. Semangat patriotik itu disemai dalam diri Musa Ali, 67, sejak dia berusia 20 tahun.
  • FELDA Lurah Bilut adalah sebuah kawasan terletak di lembah, di Banjaran Titiwangsa bersempadankan Sungai Bilut dan Hutan Simpan Klau. Nama Bilut pula adalah sejenis ikan air tawar atau nama saintifiknya krytopterus cryptopterus. Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) telah memilih Lurah Bilut di Pahang sebagai rancangan pertama untuk dimajukan.
  • KEUNIKAN nama ‘Rasmi Abdullah’ meninggalkan pelbagai kisah tersendiri buat empunya nama sejak kecil sehinggalah hari ini.
  • BARU-baru ini saya bertemu dengan seorang rakan karib yang sudah lama saya tidak jumpa. Marah betul rakan yang saya panggil Keme. Wajahnya sesekali bertukar merah padam.
  • PELUANG diberikan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) untuk menyertai tanah rancangan di Felda Palong, Jempol pada 1986 nyata tidak sia-sia, malah berjaya merubah landskap kehidupan Othman Paiman, 61,
  • SIAPA sangka tanaman rozel yang diusahakan sejak hampir 10 tahun lalu di Kampung Tebu Hitam, di sini, melalui kaedah tanaman secara berkelompok berjaya menembusi pasaran luar negara selepas mendapat permintaan di Australia.
  • BANGUN pagi, perkara pertama yang akan dicapai adalah telefon pintar, seterusnya tangan akan membuka sosial media untuk melihat perkembangan 'rakan-rakan'.
  • PENGKISAHAN mengenai kota suci Makkah al-Mukarramah dan Madinah al-Munawwarah serta perjuangan dan sirah Nabi Muhammad SAW sudah banyak diceritakan sama ada dalam bentuk buku, majalah mahupun dokumentari.
  • KEPESATAN pembangunan di Kampung Tanjung, Kuala Terengganu, tidak memadamkan peninggalan sejarah yang masih tersimpan rapi serta tidak kurang hebatnya untuk tatapan generasi akan datang.
  • TUGAS sebagai pemimpin masyarakat setempat yang terdiri daripada pelbagai kaum termasuk Melayu, India dan Cina bukanlah mudah jika tidak mempunyai kesabaran yang tinggi.
  • MENGGALAS tugas sebagai duta syarikat pengendali umrah, THO Travel & Tours Sdn Bhd bukanlah mudah bagi pemilik nama Mohd Sukur Ibrahim, 32.
© 2017 All Rights Reserved •Karangkraf Group Media • © 2017 Hakcipta Terpelihara • Kumpulan Media Karangkraf