SENTIASA
BERHUBUNG
 
 
 
     
RENCANA
  • PENANTIAN berakhir setelah tujuh bulan menunggu untuk penempatan pertama setelah berjaya menamatkan pengajian dalam Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) 2012 di Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Abdul Halim.
  • TANGGAL 8 Februari dan 9 Februari ini, tibalah Tahun Baharu Cina yang bakal diraikan kaum Tionghua termasuk di Kelantan yang pasti menggamit kenangan indah dan mesra.
  • "APA salahnya kasut saya buatan Gombak?," ujar seorang pemuda yang merasakan kekurangan dirinya kerana memakai kasut buatan Gombak.
  • SAYA hanya ada RM250 duit poket setiap bulan termasuk RM60 untuk bayar sewa bilik. Pandai-pandailah sendiri belanja," rakan sekerja D.J. Paul berkongsi dengan penulis secebis kehidupannya sebagai penunut menara gading.
  • STADIUM bola sepak dicat warna merah jambu? Dan pemain turut memakai jersi warna sama? Semua ini atas hasrat seorang wanita, yang mahu menampilkan ciri feminin dalam sukan lelaki sebagai balasan bagi menaja pasukan bola sepak Kelantan.
  • VIRUS Zika yang disebabkan oleh nyamuk Aedes merebak di sebahagian Amerika Latin dan Caribbean telah menimbulkan kebimbangan malah ia dikatakan penyebab bayi yang dilahirkan berkepala kecil di Brazil dan berkemungkinan turut menyebabkan beberapa isu kesihatan yang lain.
  • KESAN cuaca panas akibat El Nino yang melanda negara kini bukan sahaja dirasai oleh manusia, tetapi unggas dan kupu-kupu di taman sekitar ibu kota turut menerima bahangnya.
  • TAMAN tema animasi pertama di Malaysia yang dikenali sebagai Movie Animation Park Studios (Maps) akhirnya bersedia untuk membuka pintunya buat pertama kali kepada pengunjung seluruh pelosok tanah air, bulan depan.
  • MENCARI dan memilih penginapan yang sesuai merupakan salah satu aspek penting dalam mana-mana percutian, lebih-lebih lagi apabila percutian itu membabitkan anggota keluarga yang ramai.
  • USIA mereka masih mentah tetapi mereka sentiasa dilihat berkeliaran membuat jualan amal atau dalam kata lain mengemis di tempat awam tanpa mengira waktu siang atau malam.
  • AKADEMI Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) di bawah Fakulti Pengajian Seni dan Budaya akan mengadakan konsert Tribute P Ramlee: Tiru Macam Saya.
  • SASTERA adalah pendedahan hakikat diri dan penilaian tentang diri dalam masyarakat yang kukuh jati dirinya dalam karya sejak berzaman-zaman lamanya, iaitu sejak abad ke16 lagi.
  • IBARAT seperti sudah dijemput ajal, begitulah Rico Hermawan yang maut dalam serangan bom dan senjata api di Jalan Thamrin di Jakarta,‎ Khamis lepas.
  • EMPAT puluh tahun dahulu, pada 14 Januari 1976 Malaysia kehilangan seorang negarawan yang memainkan peranan penting dalam membentuk pembangunan ekonomi negara dan perpaduan rakyat.
  • WALAUPUN didiagnosis menghidap penyakit leukemia pada 1969, bekas Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussein telah mengabadikan hidupnya dengan bekerja sekeras yang mungkin untuk negara, kata anak kedua Allahyarham.
  • KUALA LUMPUR - “Google saja”... adalah ungkapan yang lazim kita dengar apabila seseorang ingin mengetahui sesuatu maklumat. Apabila mencari maklumat, gunakan Google; hendak memasak, Google resepi; mencari lokasi, Google peta sehinggakan apabila tidak sihat, Google, aplikasi pencarian yang wujud sejak 1998, turut menjadi rujukan.
  • PENGALAMANNYA bertarung dengan sel-sel kanser yang menyerang hati selama lebih 10 tahun menjadi penguat semangat untuk beliau membina dan membangunkan Hospital Fuda yang juga merupakan sekolah perubatan Univeriti Jinan, China.
  • JABATAN Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pahang bercadang untuk mengadakan perjumpaan khas bersama agensi dan jabatan kerajaan bagi membincangkan perlaksanaan langkah keselamatan di pusat rekreasi air terjun di negeri ini dalam tempoh terdekat.
  • SEBARANG aktiviti di kawasan hutan lipur di negeri ini terutama kawasan diwartakan sebagai zon hutan tertutup tertakluk kepada beberapa peraturan ditetapkan Jabatan Perhutanan Negeri bagi menjamin keselamatan pengunjung.
  • SEPANJANG 50 tahun menjadi ahli pengakap tidak pernah terlintas rasa sesal di lubuk hati Ab Aziz Ab Rahman, 59, seorang guru di Sekolah Kebangsaan King Edward VII (1), Taiping, Perak.
  • MENGIKUT satu fatwa, wanita Islam di negara ini dilarang membekukan sel telur mereka sebelum bernikah.
  • KUNDASANG - Kegembiraan ketika menjejakan kaki di puncak gunung tertinggi di Asia Tenggara, Gunung Kinabalu pada jam 7.15 pagi 1 Disember, 2015 memang sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.
  • LONDON - BRITAIN. Seorang gadis berusia 16 tahun dikhuatiri merupakan satu-satunya insan di Britan dan di dunia yang menghidap simptom pelik mata, telinga, hidung dan kuku berdarah.
  • TAHUN 2015 memperlihatkan lapan jenis makanan, minuman menjadi buruan rakyat Malaysia.
  • SESI persekolahan baru 2016 mungkin tidak seindah tahun-tahun lalu kerana bukan sahaja‎ pelajar, malah kebanyakan ibu bapa terutamanya golongan pertengahan dan bawah dihimpit bebanan perbelanjaan yang melampau untuk membeli kelengkapan sekolah yang semakin mahal.
  • SEORANG juruhebah radio tidak pernah menyangka kehadirannya untuk bertemu dengan Exco Pemuda Umno, Dr Fathul Bari Mat Jahaya di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) lebih setahun lalu untuk bertanyakan tentang Islam menjadi detik bersejarah dalam hidupnya.
  • BARU sahaja melepasi tempoh sedekad, namun tragedi tsunami yang membadai beberapa buah kampung di Kota Kuala Muda, dan mengorbankan lebih 10 nyawa, dilihat seolah-olah semakin dilupakan.
  • KIRA-kira seminggu lagi sesi persekolahan 2016 akan bermula dan ibu bapa juga sudah mula sibuk menyediakan kelengkapan persekolahan anak mereka.
  • HARI cuti panjang sempena sambutan Maulidul Rasul, Hari Krismas dan ditambah dua hari lagi cuti hujung minggu memberi peluang kepada orang ramai dari negeri lain berkunjung ke ibu kota.
  • SERAMAI 65 peratus daripada jumlah kes kejadian bunuh diri atau cubaan bunuh diri di kalangan penduduk tempatan atau warganegara asing di negara ini melibatkan golongan lelaki, persidangan Dewan Negara diberitahu hari ini.
  • TIDAK semua syarikat di dunia mementingkan resume yang diberikan pemburu kerja semasa temuduga.
  • SIAPA sangka, bencana tsunami yang berlaku sejak 10 tahun lalu mengubah gaya hidup pasangan suami isteri ini. Penderitaan yang dialami mangsa tragedi berkenaan membuka mata mereka sehingga hobi belayar sebelum ini digunakan sepenuhnya untuk membantu orang ramai.
  • PENGALAMAN terpaksa bergantung hidup hanya berbekalkan nasi putih berulam tempe sepanjang 10 bulan di Indonesia, menjadi peringatan seumur hidup buat seorang nelayan laut dalam di Port Dickson, Negeri Sembilan.
  • KERETA kabel Langkawi antara tarikan popular dan menjadi destinasi wajib pelancong jika berkunjung ke pulau legenda itu.
  • JIKA anda baru membeli atau mendapat telefon pintar, gajet mahupun sebarang alat telekomunikasi apakah aplikasi pertama yang akan anda muat turun?
  • "JIKA menganggap sastera Melayu sebagai lidah ibu, kini lidah ibu itulah yang hendak dikerat dan digunting. Jika pada masa hadapan bahasa Melayu itu dibunuh, orang yang membunuh bahasa itu adalah pemimpin Melayu dan orang Melayu sendiri," kata Sasterawan Negara, Datuk Dr Ahmad Kamal Abdullah.
  • SEJAK kebelakangan ini, rindu pada tanah suci makin kuat menggigit perasaan apatah lagi melihat gambar dikongsi sahabat-sahabat yang sedang berziarah ke sana.
  • KEMASKINI status terakhir Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil Sultan Ibrahim di laman Instagram dan Facebook menjadi tatapan rakyat jelata selepas Almarhum pergi buat selamanya, malam semalam.‎
  • MAJALAH Nur sekali lagi menganjurkan pertandingan mencari personaliti yang mewakili Muslimah Berkerjaya. Ini adalah pertandingan buat kali kelapan. Jika sebelum ini, ia dinamakan Pencarian Covergirl, kini sesuai dengan lonjakan Milenium -diberi nafas baharu dengan gelaran Pencarian Ikon Nur 2014/2015 dan ‘hashtag’ #ikonnur #ikonnur2015.
  • BERMULA jam 8.30 pagi hingga 4.00 petang pada hari persekolahan, Zulkernai Fauzi akan memulakan tugasnya sebagai pengetua di Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (SBJK) yang menempatkan 147 anak gelandangan dan 11 guru.
  • BERIKUTAN penemuan seorang saintis menemui kaedah pengekstrakan akar sejenis pokok iaitu herba bersifat keras, orang ramai dinasihatkan agar mengelakkan daripada mengambil serbuk tersebut sebagai bahan rawatan atau pemuliharaan kesihatan.
  • BARU-BARU ni tertengok berita tentang suspek kes pukul wanita dalam video yang menjadi viral tak lama dulu ditangkap. Sebenarnya tak sanggup menonton babak-babak yang memalukan kaum wanita sendiri.Ya lah yang selalu bergaduh macam tu orang lelaki bukan orang perempuan.
  • BERCUTI di pantai sudah biasa, ke taman tema air anak mungkin dah tak teruja, jadi mana lagi nak bawak anak waktu cuti sekolah ni?
  • PASTI ramai yang mengakui pernyataan ini. Lima tahun pertama perkahwinan adalah waktunya suami isteri berdepan banyak konflik rumah tangga, masam muka, merajuk dan sebagainya.
  • PENYALAHGUNAAN antibiotik bakal mewujudkan keadaan di mana kuman atau bakteria dalam tubuh manusia menjadi lebih kebal atau digelar 'superbug' dalam istilah kesihatan.
  • SYUKUR kepada ALLAH SWT kerana kita masih bernyawa dan boleh menggunakan pancaindera untuk menyampaikan maklumat dan ilmu kepada minda dan hati. Nikmat pancaindera ini pun tidak mampu untuk kita membalasnya.
  • MENJELANG musim cuti persekolahan hujung tahun ini, pasti ramai merancang ingin membawa keluarga bercuti ke destinasi pelancongan menarik dalam negara.
  • DAHULU, majalah hiburan berbentuk kartun APO? dan Ujang bukanlah nama yang asing bagi masyarakat tempatan di negara ini.
  • SEBUT sahaja wang lama, mungkin ada segelintir masyarakat berpendapat ia tidak bernilai langsung, tetapi bagi yang obses dengan syiling dan wang kertas lama mahupun surat pajak gadai tentunya mempunyai tanggapan berbeza.
  • [KEMASKINI] CEK Mek Molek. Itu frasa masyhur menggambarkan betapa cantiknya wanita Kelantan. Dan di Kelantan, yang paling cantik daripada sekalian yang cantik itu adalah wanita Pasir Mas.
  • CUKUPKAH pinjaman RM75,000 untuk membeli tanah dan membina rumah dua tingkat? Hendak tahu jawapannya, tanyalah Muhamad Azree Abdul Rahim, kerana itulah yang telah dilakukan oleh pemuda berusia 26 tahun ini.
  • SAMBUTAN serta kempen-kempen kesihatan bukanlah sesuatu yang asing di negara ini dalam usaha memberi kesedaran kepada orang ramai akan sesuatu penyakit.
  • "SUSU? Uwekkk..tak mahu..tak suka..tak nak!". Ramai ibu bapa yang menghadapi penolakan sedemikian apabila anak-anak disuruh minum susu.
  • MAJORITI lelaki memang suka letak dompet di poket seluar belakang. Abang Ohsem pun macam tu. Malas nak bawa pouch bag macam sesetengah orang.
  • LAHIRNYA si kecil membuatkan, ibu bapa baru cukup teruja. Pelbagai perkara mahu dilakukan untuk bayi tapi berpada-padalah. Kawal keterujaan itu papa dan mama.
  • MACAM-MACAM pendapat, macam-macam komen. Bila bercakap tentang prospek beli rumah, memang tak pernah habis. Ada 'Pakar Ekonomi' yang kata tunggu dua tahun, sementara mereka yang biasa terlibat dalam urusan jual-beli rumah pula kata bila-bila masa pun sesuai beli rumah kerana harga susah nak jatuh.
  • DEMAM kepialu atau dikenali juga sebagai tifoid merupakan jangkitan bawaan makanan disebabkan oleh bakteria Salmonella typhi (S Typhi).
  • WANG ataupun duit boleh membuatkan seseorang itu melakukan perkara-perkara yang tidak rasional dan merbahaya. ‎
  • WALAUPUN episod kehilangan murid Orang Asli sudah berakhir, Sekolah Kebangsaan (SK) Tohoi kini berdepan dengan masalah ramai murid Orang Asli tidak hadir di sekolah itu.
  • "TINGGI menggalah". Gelaran ini sering diberikan kepada mereka yang bertubuh tinggi termasuklah diri saya. Dengan ketinggian 6.0 kaki atau 1.83 meter, sudah semestinya saya akan menjadi perhatian setiap kali berada dalam khalayak ramai.
  • UNGKAPAN yang enggan kita dengar daripada pegawai bank ‘Permohonan pinjaman anda ditolak’, namun ia tidak bermakna anda tidak lagi akan mendapat pinjaman dan permohonan anda akan ditolak selamanya.
  • RAMAI penghidap skizofrenia di negara ini keberatan untuk mendapatkan rawatan kerana bimbang akan dicap sebagai orang tidak siuman oleh masyarakat.
  • KEPIMPINAN wanita semakin diiktiraf, tanpa memandang isu jantina sebagai halangan, warga kampus Universiti Malaya (UM), sebulat suara memilih Fanitsyara Kam Phon sebagai Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2015/2016 (YDP MPP).
  • BAGI pencinta ilmu dan kaki buku, nama Dr Jeniri Amir, 56, tidak boleh diketepikan daripada senarai penulis kegemaran. Lebih 50 buku dan 1,500 artikel beliau menjadi rujukan pelbagai peringkat usia dan bidang.
  • SEKUMPULAN penyelidik dari Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) menghasilkan inovasi unik yang boleh membantu meningkatkan konsentrasi dan kualiti ibadah umat Islam ketika mendirikan solat.
  • BEBERAPA kumpulan pengguna menyuarakan kebimbangan berhubung kenaikan kadar tol yang dijangka menambah lagi tekanan dan bebanan terhadap kos sara hidup, yang semakin meningkat sejak tahun-tahun kebelakangan ini.
  • DURIAN belanda mendapat perhatian di seluruh dunia sejak kebelakangan ini kerana berita ‘keupayaan luar biasanya’ berbanding kemoterapi diuar-uarkan di internet terutama melalui media sosial. Sebuah artikel berbahasa Inggeris diterjemah dan disalin tampal pengguna internet kerana menganggap mesej tersebut amat berguna dan perlu dihebahkan kepada orang ramai.
  • RAMAI yang tidak tahu bahawa terdapat tokoh Yahudi yang keluar daripada ajaran Yahudi untuk menganuti kepercayaan lain.
  • ISU soalan peperiksaan mata pelajaran Bahasa Cina (Pemahaman) UPSR 2015 yang sukar dijawab oleh murid baru-baru ini menyebabkan saya berfikir sama ada peperiksaan diadakan untuk menguji penguasaan pengetahuan atau menyusahkan pelajar.
  • KUALA LUMPUR - Sebut sahaja Palestin, pastinya yang akan tergambar di fikiran adalah pelbagai kemusnahan harta benda, peperangan dan kesengsaraan serta kematian rakyatnya akibat kekejaman regim Zionis.
  • KEPUTUSAN kerajaan untuk tidak melaksanakan mekanisme tambatan ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) bagi menangani penyusutannya adalah bertepatan dengan situasi pada hari ini, kata penganalisis ekonomi.
  • MEMPUNYAI kebebasan untuk bekerja dari rumah masing-masing adalah idaman setiap individu yang bergelar pekerja. Siapa yang akan menolak sekiranya ditawarkan bekerja dari rumah dan dijanjikan pendapatan mencecah sehingga RM100,000 secara bulanan?
  • TIADA siapa di antara kita yang tidak mahukan duit. Ada ketikanya pasti kita terfikir bagaimana golongan kaya dan berjaya mengumpul kekayaan mereka.
  • “AWAK cakap betul-betul, mahu buat tabung atau bom?,” tanya seorang pengusaha sebuah bengkel membaiki pendingin hawa kenderaan di bandar Kuantan membuatkan seorang anak muda yang datang bertanyakan sekiranya ada tong gas ‘aircond’ kosong hendak dijual terkedu seketika.
  • SHAH ALAM - Umat Islam digesa menggunakan 'assalamualaikum' dengan sempurna tidak kira dalam penulisan ataupun percakapan.
  • SEBUAH kajian berskala kecil yang dijalankan oleh saintis penyelidik University of California San Franscisco (UCSF) mendapati gaya hidup terdiri daripada diet, senaman, pengurusan stres dan sokongan kemasyarakatan membantu memanjangkan saiz telomere.
  • DILAHIRKAN dengan IQ yang tinggi tidak menjamin seseorang manusia itu akan menikmati segala kelebihan dan kebaikan yang ada di dunia ini.
  • ORANG muda zaman sekarang perlu bersyukur kerana tidak perlu berperang dengan komunis untuk memperoleh kebebasan di negara ini.
  • DATARAN Loma yang terletak di Kuala Rui di sini senantiasa menjadi tumpuan orang ramai dan bilangannya akan bertambah dua kali ganda pada musim 'menyauk' ikan loma.
  • SEBAGAI umat Islam, kita disuruh supaya bertakwa kepada ALLAH SWT. Firman-Nya: "Wahai umat manusia, kenangkanlah nikmat ALLAH yang telah dikurniakan-Nya kepada kamu; tidak ada sama sekali yang menciptakan sesuatu selain daripada ALLAH; Dia memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi; Tiada Tuhan melainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan (daripada menyembahnya)?" (Surah Fathir: 3)
  • MAHU kelihatan beraura dan dipuja lebih ramai wanita, segelintir golongan lelaki di negara ini dikesan mengamalkan pemakaian cincin batu permata air mani gajah sebagai ilmu pengasih.
  • KERJAYA dalam bidang pelancongan sentiasa menjanjikan potensi besar di pasaran kerja terutama dalam usaha Malaysia menarik 36 juta pelancong pada 2020, kata Timbalan Ketua Pengarah Tourism Malaysia (Promosi Antarabangsa) Datuk Azizan Noordin.
  • MUNGKIN ada pihak tertentu yang kecewa selepas mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno pada Rabu berakhir tanpa sebarang perbincangan mengenai agenda pemecatan mana-mana pemimpin seperti yang dihebohkan.
  • SARAWAK kini sudah banyak berubah, dahulu jalan raya tidak begitu panjang, tidak elok, tidak bagus.
  • AMAT menyedihkan apabila membaca berita mengenai seorang wanita yang sanggup menyerahkan wang sebanyak RM100,000 semata-mata mahu mendapat hadiah misteri yang ditawarkan sindiket gores dan menang.
  • BEKERJA dalam bidang perkhidmatan di salah sebuah syarikat kawalan keselamatan sebelum ini bukan satu halangan untuk Maznah Muhamad Hamzah, 35, menceburi bidang perniagaan.
  • "SAKITNYA belakang aku. Dah lebih seminggu sakit ni tak hilang-hilang. Berurut pun masih sakit," kata Suhana sambil tangannya menekan di bahagian belakang pinggang.
  • MESKIPUN tanpa fizikal yang sempurna, Chen Xinyin, 48, dari Chongqing, di barat daya China, tetap tidak lupa pada tanggungjawab untuk menjaga ibunya yang tua dan uzur.
  • “Bro, order!” “Teh tarik and roti canai satu, makan here”.
  • MERDEKA! Merdeka! Merdeka!. Laungan keramat yang hanya dapat didengar sekali dalam setahun.
  • AWAL pagi semalam di sekitar Kuala Lumpur telah kelihatan individu-individu memakai T-Shirt berwarna kuning bagi menyertai himpunan Bersih 4.0.
  • KEJOHANAN hoki Piala Dunia 1975 pernah menyaksikan seluruh negara bersatu menerusi sukan sehingga membolehkan skuad kebangsaan menduduki tempat keempat, pencapaian terhebat yang kekal sehingga ke hari ini.
  • KOREA Selatan menawarkan destinasi baharu yang bakal menjadi pengalaman melancong yang tidak dapat dilupakan oleh pelancong Malaysia, kata Pertubuhan Pelancongan Korea (KTO), Park Chul Yhun.
  • PERIBAHASA 'jauh di mata dekat di hati' bertepatan dengan perasaan rakyat Malaysia di perantauan yang pasti merindukan juadah, keselesaan dan rutin kehidupan kampung halaman setiap kali tibanya perayaan utama termasuk sambutan hari ulang tahun kemerdekaan.
  • SEMEMANGNYA ALLAH menentukan berlakunya sesuatu musibah. Akan tetapi sebab-musabab daripada tingkah-laku kita, tidak mempedulikan kerosakan alam sekitar dan mengkhianati amanah ALLAH sebagai khalifah alam, juga perlu diberi perhatian.
  • AH CHONG menjalankan perniagaan membaiki jam secara kecil-kecilan di sebuah bandar di Selangor. Dia agak berjaya dan mempunyai beberapa cawangan perniagaan. Kehidupannya boleh dikatakan sempurna, mempunyai seorang isteri dan tiga anak. Kesemua anaknya sudah besar dan berkerjaya yang baik. Walaupun tidak kaya-raya, mereka hidup senang.
  • SEBAGAI Islam, mendirikan solat lima waktu adalah hukum yang wajib dipatuhi oleh setiap Muslim yang beriman. Solat itu tiang agama. Sejak kecil kita diajar untuk mendirikan solat yang akan menjamin kehidupan kita di akhirat nanti.
  • BERAPA banyakkah manfaat yang boleh didapati seseorang lelaki daripada kafeina? Terlalu banyak, kata seorang saintis Jerman.
  • SESUNGGUHNYA perniagaan adalah satu bidang yang mampu mencipta banyak peluang keuntungan bagi seseorang individu ataupun sesebuah organisasi. Keuntungan ini mampu dicapai dalam jangka pendek dan panjang. Namun hakikatnya keuntungan ini hanya mampu diperoleh jika seseorang itu benar-benar mempunyai sifat rajin berusaha, jujur dan bijak.
  • KETIKA kenderaan kami menyelusuri kawasan Ara Damansara, langsung tidak kelihatan kelibat kubah masjid sekitarnya. Mata liar mencari di manakah letaknya Masjid Ara Damansara? Berdasarkan petunjuk diberikan, penulis terusan memandu sehinggalah sampai ke kawasan berpagar dan struktur binaannya tersergam indah berwarna putih. Itulah satu-satunya masjid di kawasan berkenaan. Dengan rekaannya bertemakan alam semula jadi, masjid ini turut dikenali sebagai Masjid Hijau.
Bancian Sinar

Tahukah anda mengenai pedofilia?

Lihat Keputusan


Biasiswa Karangkraf