BANDARAYA MELAKA - Kerjasama pintar antara kerajaan negeri dan Telekom Malaysia (TM) telah memberi impak positif kepada industri pelancongan negeri dengan menyaksikan peningkatan peratusan ketibaan pelancong.

Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron berkata, kerjasama kedua pihak dalam membangunkan aplikasi pelancongan pintar mendapat maklum balas positif daripada penggiat industri sehingga banyak mendapat tempahan pelancongan luar Melaka.

Menurutnya, kerjasama dengan TM sudah dimulakan dengan kerjasama membangunkan aplikasi Destination Melaka sebelum diteruskan dengan Melaka755 Quest.

“Aplikasi Destination Melaka telah dibina bagi meningkatkan sektor pelancongan menerusi promosi perkhidmatan secara dalam talian. Ini sekali gus memudahkan pelancong dalam dan luar negara mendapat maklumat terkini mengenai penginapan, tempat menarik, kawasan bersejarah, kalendar festival dan sebagainya.

“Syabas TM dan Tourism Melaka atas usaha sama serta inisiatif yang kreatif dan inovatif ini,” katanya semasa merasmikan Pusat Panggilan TM, di sini semalam.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM, Datuk Bazlan Osman berkata, pusat panggilan yang dirasmikan itu merupakan Pusat Panggilan TM yang keempat di Malaysia selepas Lembah Klang, Pulau Pinang dan Kuching.

Menurutnya, pembukaan pusat panggilan itu juga dijangka akan mewujudkan lebih 400 peluang pekerjaan untuk penduduk negeri ini.

“Dengan adanya pusat panggilan yang beroperasi 24 jam ini, ia membolehkan pihak kita menangani apa jua isu dihadapi pelanggan dengan pantas dan berkesan.

“Pembukaan pusat panggilan ini juga tepat pada masanya memandangkan di Melaka sahaja, kita menerima lebih 500,000 panggilan setiap bulan,” katanya.