SENTIASA
BERHUBUNG
BISNES
DI pasaran, pelbagai jenis pilihan jenama dan reka bentuk jam tangan dijual bagi memenuhi cita rasa pengguna.
  • PELABURAN Mara Berhad (Pelaburan Mara), firma kewangan dan pelaburan milik penuh Majlis Amanah Rakyat (Mara), mempelbagaikan rangkaian perniagaannya menerusi anak syarikat baharunya, PMB Analytics Sdn Bhd (PMB Analytics).
  • ZURRIYAT Ventures Sdn Bhd melalui Malaysia Islamic Children Fair (MICF), membuka peluang kepada usahawan untuk menyertai mereka pada penganjuran MICF kali ke-5 2017 yang akan diadakan pada Julai ini.
  • MELAKA Biotechnology Corporation (MBC), agensi di bawah kerajaan negeri, sangat komited membantu usahawan menghasilkan produk jenama sendiri menerusi khidmat kontrak pengilangan (OEM) yang ditawarkan sejak 2008.
  • DI pasaran, pelbagai jenis pilihan jenama dan reka bentuk jam tangan dijual bagi memenuhi cita rasa pengguna.
  • SEBANYAK 71 plaza tol di lebuh raya kendalian Projek Lebuh Raya Utara Selatan (Plus) melibatkan laluan Juru-Skudai termasuk lebuh raya Elite beroperasi secara transaksi elektronik sepenuhnya mulai 12.30 tengah hari tadi.
  • KUIH Keria adalah kuih tradisional masyarakat Melayu sejak dahulu lagi dan sangat sinonim dimakan ketika waktu petang bersama minuman panas.
  • MAJLIS Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) mendapat pengiktirafan antarabangsa apabila diumumkan sebagai pemenang Anugerah Tadbir Urus Baik Global (“Global Good Governance (3G) Awards”) bagi Program Transformasi Ekonomi Terbaik 2017 dalam satu majlis khas di Dubai semalam.
  • TIGA entiti iaitu Yayasan Goal Green, GreenCoop Merchant (Green Merchant) dan Carboncash (Malaysia) Berhad (Carboncash) melalui GoalGreen ditubuhkan untuk memberi kesedaran kepada orang ramai mengenai alam sekitar dan pemanasan global.
  • RANGKAIAN kedai Watsons menjadi antara lokasi tumpuan ramai untuk mendapatkan produk kecantikan, kosmetik dan kesihatan.
  • SEBAHAGIAN anak muda negara ini enggan menggunakan tekstil tradisional kebanggaan negara, batik sarung. Persepsi mereka terhadap persalinan bercirikan batik sarung adalah kampung perlu diubah, supaya mereka menghargai khazanah negara yang bernilai itu.
  • CHEMICAL Company of Malaysia Berhad (CCM) akan mengeluarkan produk onkologi pertama bagi rawatan kanser khususnya kanser payudara dan kolorektal yang akan mula dipasarkan di negara ini pada suku ketiga tahun hadapan.
  • HASRAT sebahagian rakyat Malaysia untuk memiliki rumah masih belum dicapai kerana berdepan harga rumah terlalu tinggi dan tidak sepadan dengan pendapatan.
  • SC Global Resources Sdn Bhd, pemilik jenama Secret Correa, terkenal dengan produk Losen Kurus Sejuk berhasrat menjadi antara pembayar zakat tertinggi di Selangor menjelang 2021.
  • SEKTOR komoditi seperti perabot adalah masa depan negara terutama dalam usaha melaksanakan Transformasi Negara 2050 (TN50). Pencapaian industri perabot Malaysia mampu terus berdaya saing dan mempunyai masa depan cerah dalam keadaan ekonomi tidak menentu.
  • PROSPEK industri perabot Malaysia dijangka positif dengan pertumbuhan permintaan kekal stabil daripada negara-negara membangun (pasaran tradisional) dan juga permintaan yang semakin meningkat daripada pasaran-pasaran baharu.
  • SYARIKAT Bumiputera, Secretleaf International Sdn Bhd dengan menggunakan jenama Secretleaf yang merupakan pengeluar produk natural dengan mematuhi formulasi natural Kesatuan Eropah menyasarkan jualan kesemua rangkaian produkn meningkat 20 peratus pada tahun ini berbanding tahun lalu.
  • ATAS permintaan pelanggan, Hidaya International melancarkan koleksi baharu sempena hari raya yang dikenali Sugar and Spice.
  • COCA-Cola melakukan perubahan besar dalam sejarah 130 tahun dengan memperkenalkan reka bentuk baru bagi kesemua rangkaian produk Coke di Malaysia.
  • KESUKARAN mencari saiz pakaian yang sesuai menyebabkan golongan bertubuh gempal dan besar terpaksa mengehadkan gaya dan penampilan mereka berhadapan dengan orang ramai.
  • SYARIKAT Bumiputera, De Asia Dreams Care Solution (De Asia) melalui akademinya, De Asia Akademi menyasarkan melahirkan 10,000 usahawan menjelang akhir tahun ini dipacu sambutan memberangsangkan minuman kesihatan, De Asia White Coffee.
  • SHOPEE menawarkan jualan telefon mudah alih menerusi kempen harga dijamin rendah dengan diskaun 80 peratus bagi jenama Apple, Huawei, Oppo dan Xiaomi bermula 20 hingga 27 April ini.
  • DOMINO’S Pizza mengukuhkan kedudukan sebagai rangkaian penghantaran piza dengan membuka cawangan ke-200 di negara ini di Galleria, Cyberjaya, sekali gus menjadi cawangan ke 14,000 Domino's di seluruh negara.
  • KFC Malaysia meningkatkan perkhidmatan penghantaran KFC Delivery menggunakan tiga langkah mudah menerusi tempahan secara atas talian (online) dengan laman web baharu di www.KFC.com.my.
  • HONDA Malaysia membuka Pusat 4S terbesar di negara ini di Kawasan Perindustrian Tebrau III, Johor Bahru.
  • VERTEX Central Industries Sdn Bhd (Vertex) menerima dana pembiayaan bernilai RM13.6 juta dari RHB Islamic Berhad bagi membina projek pembangunan Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) di Machang, Kelantan.
  • TRI Shaas Sdn Bhd (Tri Shaas), francais Mydin Mohamed Holdings Berhad (Mydin) yang mengendalikan Mydin Mart memulakan operasi perniagaan Mydin Mart Padang Jawa di Suria Jaya, Seksyen 16, Shah Alam, secara rasminya semalam.
  • MALINDO Air telah menerima sijil keanggotaan Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA).
  • SETIAP bakal pengantin mengidamkan satu majlis perkahwinan meriah dan lancar kerana ia adalah hari bersejarah mereka dan perlu dilakukan secara teliti kerana kesilapan yang kecil mampu merosakkan kelangsungan majlis tersebut.
  • PENGELUAR dan pencipta produk formula pelbagai produk makanan kesihatan, pelangsingan badan dan kecantikan, Herba Prima Marketing Sdn Bhd (HPM) mahu mengukuhkan kedudukan dalam pasaran tempatan dan menyasarkan pendapatan perolehan RM10 juta menjelang akhir tahun ini.
  • PETRONAS Dagangan Berhad (Petronas Dagangan) komited mengukuhkan jenamanya dengan menjalin pelbagai kerjasama bagi memahami dan memenuhi jangkaan pelanggan.
  • SYARIKAT pengeluar komponen automotif dan industri antarabangsa, SKF melabur RM22 juta bagi menaiktaraf dan menambah mesin pembuatan di kilang miliknya di Nilai bagi memenuhi peningkatan permintaan di rantau ini.
  • COCA-COLA, jenama minuman terkemuka, bekerjasama dengan Universiti Putra Malaysia (UPM), bagi menjadikan tabiat kitar semula sebagai sebahagian gaya hidup golongan belia, menerusi program Recycling@U.
  • SOFTREE, jenama aiskrim terkemuka di Korea Selatan, membuka cawangan pertamanya di negara ini bertempat di pusat membeli-belah baharu, MyTown Cheras, Kuala Lumpur.
  • WTA Venture Sdn Bhd syarikat yang memasarkan motorhomes dan karavan di Malaysia melalui jenama Luxe Motorhomes and Caravans yakin mampu menjual 50 unit kenderaan itu sepanjang tahun ini.
  • HANYA segelintir atau 10.13 peratus daripada 5,797 usahawan Bumiputera yang berdaftar dengan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), menceburi bidang eksport.
  • DALAM usaha untuk menangani masalah bankrap dalam kalangan generasi muda, 7 Heaven Consultancy bersama Persatuan Perdagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama) menjalin kerjasama bagi menjalankan program memperkasakan graduan yang dikenali FinancialTrepreneuer.
  • MALAYSIAN Airlines (MAS) sedang melaksanakan langkah penyusunan semula bernilai RM6 bilion dan dijangka selesai dalam tempoh lima tahun.
  • COURTS Malaysia Sdn Bhd (Courts Malaysia) melancarkan kempen Semak Label Anda untuk mendidik orang ramai yang membeli peranti multimedia dan komunikasi yang tulen.
  • HAIER Electrical Appliances (Malaysia) Sdn Bhd (Haier) menyasarkan untuk menjadi jenama bertaraf kelas pertama di Malaysia dan tiga terbaik dalam tempoh lima tahun dengan jumlah perolehan daripada RM160 juta kepada RM417 juta.
  • JENAMA Estee Lauder dikeluarkan oleh Estee Lauder Company Inc, yang beribu pejabat Midtown Manhattan, New York, Amerika Syarikat (AS).
  • AMBANK Islamic Berhad (AmBank Islamic) dan Indah Water Konsortium Sdn Bhd (IWK), menandatangani perjanjian dengan JomPay bagi menyediakan kemudahan tambahan dan akses kepada pelanggan IWK di seluruh negara.
  • UNILEVER Food Solution (UFS) Malaysia memperkenalkan laman sesawang Burger Kat Mane bagi membantu pengendali warung atau gerai burger mempromosi lokasi perniagaan mereka di seluruh negara.
  • PERUSAHAAN Automobil Kedua (Perodua) merancang mengeluarkan beberapa model baharu kenderaan jimat minyak (EEV) untuk terus kekal bersaing dalam segmen kereta kompak menerusi rancangan lima tahun 2017-2021.
  • SYARIKAT penerbangan khusus Malaysia Airlines bagi membawa jemaah Haji dan Umrah dijangka memulakan operasi pada akhir tahun depan, kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) MAS, Peter Bellew.
  • SUNWAY Hotels and Resorts melantik Castaldi Alex Rosario sebagai Pengurus Besar The Banjaran Hotsprings Retreat di Perak.
  • RAMAI antara kita lebih suka membeli rumah baharu kerana 'rupanya' yang masih cantik serta memenuhi impian rumah idaman.
  • DIHALAU dari rumah sewa hanya kerana lewat membuat pembayaran, mendorong Shariza Abd Latif, 41, untuk memiliki hartanah sendiri.
  • HARMONY Mall Sdn Bhd menerusi sub jenama ZarraB'Joy Cosmetics menyasarkan jualan 5,000 unit Matte Lipstick dalam tempoh dua bulan selepas dilancarkan pada akhir Mac lalu.
  • SYARIKAT Bumiputera, Brandaulat Resources yang mengeluarkan produk gel pembersih lelaki pertama di Malaysia, Ligand menyasarkan jualannya meningkat 60,000 unit yang mampu menjana perolehan RM1.5 juta menjelang akhir tahun ini.
  • AKTIVITI pemasaran adalah elemen paling penting dalam perniagaan terutama kepada perniagaan atau usahawan baharu yang bertujuan untuk memperkenalkan jenama kepada orang ramai.
  • SC Global Resources Sdn Bhd, pemilik jenama Secret Correa, berhasrat mengukuhkan lagi jenamanya dengan pembukaan galeri fizikal pertama di Bandar Baru Bangi, Selangor.
  • MAMEE adalah jenama yang bukan asing lagi dalam kalangan masyarakat Malaysia, malah menjadi antara nama begitu dekat di hati kanak-kanak menerusi snek Mamee Monster.
  • MUNCUL sebagai peneraju produk inovasi dengan jumlah testimoni yang tinggi, Phytorich Global kini semakin mendapat kepercayaan pengguna.
  • PIHAK Maybank menjelaskan bahawa caj RM 5 untuk pengeluaran di bawah RM 5,000 hanya diaplikasikan kepada akaun simpanan yang dipanggil Maybank2u.com ‘akaun savers’ dan bukannya akaun simpanan biasa.
  • LITAR Antarabangsa Sepang (SIC) malam tadi melancarkan kempen terbarunya bagi penganjuran kali terakhir Grand Prix Formula Satu (F1) Petronas Malaysia 2017 bertemakan 'F1NALE'.
  • EAGLEXPRESS Air Charter Sdn Bhd, syarikat penerbangan khusus untuk haji dan umrah, mencari pengeksport makanan dan minuman tempatan untuk dibawa masuk ke dalam pasaran antarabangsa di Timur Tengah, terutamanya Arab Saudi.
  • MALAYSIAN Green Technology Corporation (GreenTech Malaysia) dan Persekutuan Bangunan Hijau Malaysia (MGBC) menandatangani perjanjian persefahaman bagi menganjurkan Persidangan Bangunan Hijau dan Kemampanan Bandar Antarabangsa (IUSGBC) sempena Pameran Produk Eko dan Teknologi Hijau Antarabangsa Malaysia (IGEM) 2017.
  • TF Value-Mart Sdn Bhd (TF Value-Mart), rangkaian pasar raya besar tempatan yang terkenal dengan tawaran harga rendah, merancang membuka empat cawangan baharu tahun ini melibatkan pelaburan berjumlah RM28 juta.
  • PERODUA Bezza telah memenangi anugerah 'Kereta Malaysia Terbaik' dan 'Kereta Penampilan Baharu' Frost & Sullivan 2017.
  • ASEAN Co-operative Organization (ACO) menerima kunjungan rasmi dari Ketua Jawatankuasa Pentadbiran Lanzhou, Niu Xiangdong di Wisma Ungku A Aziz, Petaling Jaya, baru-baru ini
  • CELCOM Axiata Berhad (Celcom) menerusi jenama pasca bayar utamanya, Celcom First, memperkenalkan ciri terbaharu produknya, GBshare, pelan First terbesar, yang memudahkan kuota internet dikongsi bersama rakan dan keluarga.
  • MINGGU Pembinaan Antarabangsa 2017 (ICW2017) akan memfokuskan untuk mencetuskan perbincangan antara pemimpin berwawasan dalam aspek kualiti dan keselamatan, yang merupakan antara teras di dalam Program Transformasi Industri Pembinaan (CITP).
  • TEH daripada belimbing gunung, kedengaran sedikit janggal dalam kalangan masyarakat, namun sebenarnya banyak khasiatnya dalam membantu kesihatan badan terutama membuang angin dalam badan.
  • UNILEVER (Malaysia) Holdings Sdn Bhd melancarkan rangkaian baharu produk penjagaan rambutnya, Sunsilk Hijab Recharge.
  • FUJIFILM Malaysia berhasrat memperkukuh kedudukannya dalam segmen kamera 'mirrorless', dengan menambah dua kamera premium baharu melibatkan X-T20 dan X100F, ke dalam rangkaian siri X.
  • PLUS Malaysia Berhad (Plus) hari ini menasihati pengguna lebuh raya itu supaya bersedia dengan pelaksanaan sistem pembayaran tol secara elektronik sepenuhnya di semua plaza tol seluruh negara mulai 26 April ini.
  • SAMSUNG Electronics Co. kuasai semula pasaran telefon pintar dengan muncul sebagai pengeluar utama global pada suku pertama tahun ini, walaupun sebelum model terbaharunya Galaxy S8 dipasarkan, lapor agensi berita Korea Selatan Yonhap.
  • SEKTOR pembinaan dijangka tumbuh lapan peratus kepada RM170 bilion tahun ini, dirangsang oleh pelbagai projek infrastruktur mega di negara ini, kata Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB).
  • PANTAU jumlah kalori dan degupan jantung pada bila-bila masa tanpa mengira tempat berpandukan ‘jam kalori’ yang memberikan kemudahan kepada si pemakainya.
  • SEMPENA pencapaian 100,000 pengguna dalam tempoh 30 bulan, jenama Cuckoo memperkenalkan pelan pemilikan dengan pakej fleksibel serta mampu milik, Cuckoo Goood Plan.
  • TIGA entiti iaitu Yayasan Goal Green, GreenCoop Merchant dan Carboncash (Malaysia) Berhad melalui GoalGreen bakal tembusi 16 negara menjelang akhir tahun ini untuk memberikan pendidikan mengenai alam sekitar dan pemanasan global.
  • HOTLINK menawarkan tawaran hebat bagi segmen prabayar dengan pelancaran Hotlink Happy Hour.
  • LAZADA, platform pasaran dalam talian merancang menjadi pemangkin pertumbuhan e-dagang, dengan memperkasakan usahawan dan perniagaan untuk bekerjasama sebagai rakan perniagaan ekosistem itu, sempena sambutan lima tahun Lazada, tahun ini.
  • MINAT dalam bidang kecantikan, mendorong Fatin Amirah Zaabar, 26, atau lebih dikenali sebagai Temy menghasilkan produk kecantikan sendiri dengan menggunakan bahan dari dapur rumahnya.
  • KUALA LUMPUR - Kadar jangka pendek antara bank ditutup stabil hari ini berikutan campur tangan Bank Negara Malaysia (BNM) bagi menyerap lebihan kecairan daripada sistem kewangan.
  • BARU-BARU ini, HSBC Holdings PLC, London melaporkan bahawa sebanyak 93 peratus rakyat Malaysia masih tidak memiliki rumah sendiri berdasarkan hasil kajian Beyond the Brick.
  • "AKU tolong jaga rumah orang, lepas itu aku bayar duit sewa bulan-bulan kepada pemilik rumah. Aku dapat apa, baik aku beli rumah sendiri,"
  • RIZKIFAJAR Sdn Bhd, syarikat bagi jenama Int3Tree, produk makanan tambahan minda, percaya produknya dapat membantu dalam perkembangan minda kanak-kanak dan pelajar.
  • DALAM situasi ekonomi tidak menentu, nilai mata wang negara yang rendah dan kos sara hidup semakin tinggi kebelakangan ini, antara sebab banyak pihak terkesan dengan keadaan itu.
  • AGROBANK dan Universiti SEGi menandatangani Perjanjian Persefahaman (MoU) bagi memberikan peluang kepada pelajar kategori B40 untuk melanjutkan pengajian.
  • PENGELUAR telekung jenama Siti Khadijah, Siti Khadijah Apparel Sdn Bhd (SK) menyasarkan 10 cawangan baharu menjelang Julai tahun ini dengan nilai pelaburan RM2.4 juta untuk mengukuhkan perniagaannya.
  • CATHAY Pacific, syarikat penerbangan yang berpangkalan di Hong Kong, merancang untuk 'terbang lebih tinggi' selepas mengharungi tahun yang sukar dengan mengembangkan rangkaian serta menawarkan kadar tambang yang lebih kompetitif.
  • TENAGA Nasional Bhd (TNB) memenangi dua anugerah emas di Anugerah dan Sidang Kemuncak Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) Ke-9 dan Anugerah Tadbir Urus Baik Global 2017 di Langkawi baru-baru ini.
  • DODOL durian berjenama Dodol Bonda di Kampung Empai, Pulau Tiga, Kampung Gajah, Perak semakin mendapat sambutan menggalakkan daripada penggemarnya termasuk pelancong dalam dan luar negara.
  • AMANAH Ikhtiar Malaysia (AIM) menyediakan pembiayaan sebanyak RM2.66 bilion tahun ini berbanding RM2.64 bilion pada 2016 berikutan kecekapan organisasi itu dalam menguruskan pelaksanaan kutipan hutang sahabatnya melalui sistem e-pembayaran.
  • SYARIKAT Gitex Global Exhibition Services menyasarkan jualan RM10 juta di Pameran Herbal Asia 2017 kali ke-10 yang akan berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, Kuala Lumpur pada 20 hingga 22 September depan berbanding RM5 juta pada siri kesembilan pameran tersebut pada 2015.
  • NESTLE Malaysia Bhd melancarkan NanKid Optipro HA 3 dilengkapi protein termaju sempena Pameran TCE Baby 2017, baru-baru ini.
  • SME Corp Malaysia, menjangkakan penyertaan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) milik usahawan wanita meningkat dalam Anugerah 50 Enterprise (E50) tahun ini.
  • AJINOMOTO (Malaysia) Berhad (AMB) memenangi Anugerah Perak bagi Program Komuniti Terbaik pada Anugerah dan Sidang Kemuncak Tanggungjawab Sosial Korporat Global ke-9 (CSR) serta Anugerah Tadbir Urus Baik Global 2017, di Langkawi, Malaysia.
  • MAHLIGAI Catering Sdn Bhd (MCSB) ) dengan kerjasama Qistina Avenue Event Management Sdn Bhd (QAEMSB) menguruskan majlis perkahwinan beramai-ramai pasangan muda dalam suasana ceria dan meriah dengan kos pengurusan yang munasabah.
  • AIRASIA, melalui anak syarikat Rokki Sdn Bhd menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Inmarsat untuk GX Aviation, penyelesaian sambungan jalur lebar dalam penerbangan.
  • KELADI akan memberi kesan kepada kulit antaranya merah dan gatal selepas disentuh. Namun, keladi terutamanya batang dan ubi sering diguna dalam masakan antaranya asam rebus, masak lemak cili padi manakala ubinya digoreng rangup serta mengikut kreativiti masing-masing.
  • JENAMA Milo adalah produk yang sangat sinonim untuk setiap rakyat Malaysia kerana ia mempunyai kebaikan yang sempurna.
  • MALAYSIA dan China mengukuhkan hubungan dua hala dengan menjalin kerjasama strategik dalam sektor pelancongan.
  • BANK Rakyat mengumumkan pelantikan Datuk Zulkiflee Abbas Abdul Hamid sebagai Pengarah Urusan dan Presiden yang baru berkuat kuasa semalam.
  • PENGELUAR baju korporat milik penuh Bumiputera, Faridah Maju Holdings Sdn Bhd, optimis permintaan baju korporat keluarannya mempunyai permintaan tinggi terutamanya daripada agensi kerajaan dan syarikat swasta serta multinasional.
  • SEBUAH syarikat milik penuh Bumiputera, Sixtyninez Intergrated (M) Sdn Bhd mahu mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran produk kecantikan serta penjagaan kesihatan tempatan menerusi jenama Zarraz Paramedical (Zarraz).
  • GCH Retail (Malaysia) Sdn Bhd, pemilik pasar raya jenama Giant, membuka cawangan kedua di Kelantan iaitu Giant Tunjung Mall, Bandar Baharu Tunjung.
  • ALLEXCEL dan TC Pharma melancarkan minuman tenaga sparkling baharu, Warrior, bagi meluaskan kategori minuman tenaga di Malaysia.
  • "ABANG.. kalau ke kedai nanti tolong belikan pampers anak," itulah ungkapan yang sering diucapkan majoriti masyarakat di negara ini, yang mana merujuk kepada lampin pakai buang.
Bancian Sinar

Apakah yang anda akan lakukan apabila menerima sesuatu berita dalam bentuk teks atau video?

Lihat Keputusan

Apakah yang anda biasa lakukan apabila mendapati viral yang anda sebarkan itu tidak betul?

Lihat Keputusan

Bilakah kali terakhir anda menerima sesebuah viral palsu?

Lihat Keputusan