SENTIASA
BERHUBUNG
     
  • Malam itu Anis duduk di kerusi yang terletak di luar rumah. Dia mahu rasa angin malam. Malam itu, dia bertemankan bunyi cengkerik yang memberikan lagu alam yang cukup indah. Komunikasi antara cengkerik dan alam mungkin manusia tak dapat fahami. Tetapi bunyi itu cukup menenangkan, mengisi malam yang gelap dan sunyi. Sekali sekala ada burung pungguk berbunyi. Mungkin memanggil kekasihnya di bulan.
  • Apa yang dilakukan Timah berkali-kali ditegur jirannya. Namun, dia dah lali dengan segala umpat maki orang kampung dan membiarkan dirinya sendiri hanyut dalam dunia ‘halal’ buatannya itu. Pekakkan telinga ialah pilihannya walaupun dalam hati, berapa ribu calar hanya dia yang rasai.
  • BEBERAPA hari sebelum mayat itu dijumpai... Udara segar suasana kampung terasa nyaman. Bukannya macam udara di bandar yang memang sudah tercemar.
  • Lelaki itu masih menyanyi. Jikalaulah si gadis itu bangun, mungkinkah dia akan menghentikan nyanyian sumbang lelaki ini? Entahlah!
  • Pada malam ini, di surau kampung yang kelihatan sudah mulai senget dek kerana tiangnya sudah dimamah dek anai-anai, seperti biasa orang-orang kampung datang memenuhi jemaah untuk mendapatkan pahala 27 kali ganda yang dijanjikan oleh Allah s.w.t.
  • TIDAK lama selepas langit mendung, rintik hujan mula membasahi tanah perkuburan dan kawasan sekitar. Tidak lebat, cukup sekadar satu rahmat kepada sekalian alam.
  • MONICA. Itu yang semua gadis-gadis kecil sebayanya gunakan untuk memanggil gadis kecil molek yang berambut blonde ini. Monica sedang sibuk memandang cermin besar di hadapannya. Biliknya yang dipenuhi teddy bear dan juga barang mainan sudah dikemaskan oleh ibunya. Gadis kecil itu tarik nafas dalam-dalam.
  • TERANGNYA. Kat mana aku ni? Mata aku tak dapat melihat dengan jelas. Yang aku tahu tubuh aku ditolak-tolak. Aku dapat rasakannya. Cumanya aku tak dapat bangun. Semua saraf aku sudah dilumpuhkan.
  • SIAPA yang tidak kenal dengan penjenayah terkenal, Botak Chin? Botak Chin atau nama sebenarnya Wong Swee Chin menjadi sebutan pada era 70-an selepas terlibat dalam kes rompakan berskala besar di negara kita...
  • AJIM dan Alim merupakan kembar. Pada sesiapa yang tidak rapat dengan mereka pasti tidak mampu membezakan mereka berdua. Muka sangat seiras, perangai pun lebih kurang sahaja. Apa yang lebih menarik tentang mereka ialah mereka mampu bertelepati sesama mereka.
  • AJIM dan Alim merupakan kembar. Pada sesiapa yang tidak rapat dengan mereka pasti tidak mampu membezakan mereka berdua. Muka sangat seiras, perangai pun lebih kurang sahaja. Apa yang lebih menarik tentang mereka ialah mereka mampu bertelepati sesama mereka.
  • “TANYA pada pokok apa sebab goyang, Nanti jawab pokok angin yang goncang, Tanya sama angin apa sebab hujan, Nanti jawab angin tanyalah awan.”
  • ORANG selalu tanya, kenapa aku tak boleh buat keputusan dengan tegas. Mudah sangat terpengaruh dan terlalu terbuka dengan sebarang opsyen seperti orang yang tak ada pendirian.
  • KENAPA kebanyakan iklan menunjukkan yang perempuan mahukan perhatian lelaki?
  • BEBERAPA hari lepas aku ada bersembang tentang rokok dengan seorang kawan apabila melihat rokok dan pemetik apinya di atas meja.
  • MELIHAT kepada hujan sepanjang hari pada hari ini, aku tak fikir yang sekolah boleh bermula hari Rabu.
  • SENARAI jenis roti canai berserta harga telah ditampal pada satu kedai makan di bandar Mukah. Aku membacakan satu-persatu jenis roti canai itu sebelum bertindak membuat pesanan. Mata aku tertarik dan terpaku pada satu jenis roti canai yang turut dijual.
  • UNTUK sekian kalinya, aku dapat lagi mesej yang mengatakan aku menang 30 ribu. Kali ni daripada Shell. Aku kira-kira banyak juga mesej yang aku dapat sebelum ini. Ada juga aku balas. Ada yang aku abaikan saja. Malas aku nak layan. Buang masa aku saja.
  • DUA malam aku kempunan. Hari ini aku tidak akan berlengah lagi. Aku tidak mahu kecewa buat kali yang ketiga. Jam 6.35 petang aku sudah tercongok di depan kedai burger yang lokasinya betul-betul di tepi jalan.
  • PULANG daripada sembahyang Jumaat, rasa teringin benar nak makan ABC (Air Batu Campur) tapi dompet pula tak bawa. Pada mulanya aku hanya nak tengok kedai tu buka atau tak.
  • SALAH satu tugas paling besar pada tahun ini adalah menjadi ketua rumah sukan bagi rumah Waja (kuning). Di sini, setiap guru baru akan menjadi ketua rumah sukan sekurang-kurangnya sekali. Tahun lepas aku dah jadi penolong. Ingat dah terlepas tahun ni, rupanya tidak.
  • Saya ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai perkahwinan mut’ah yang diamalkan oleh penganut Syiah. Dan mengapa Ahli Sunnah...
  • AWAL tahun 2011 atau 2010, seorang sahabat lama saya telah pergi menunaikan umrah. Dia merupakan seorang peguam sivil dan memiliki firma sendiri dan mempunyai dua hingga tiga orang pembantu peguam muslimah.<BR><BR> Firmanya yang telah established mungkin meng-hampiri atau melebihi sepuluh tahun masih kukuh berdiri sehingga hari ini. .
  • Sebahagian masyarakat Islam melakukan beberapa hal dalam masalah ibadat (termasuk haji), tidak berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah.<BR><BR> Sebahagian pula memberi fatwa atau pandangan agama tanpa ilmu. Sebahagian pula mengikuti sahaja pandangan agama tanpa ilmu dan kefahaman. Maka perhatikanlah peringatan dan nasihat ini:
  • SEKALIPUN Hajar Aswad disunnahkan untuk kita cium atau usap, ia tidak dengan tanggapan bahawa batu tersebut mendatangkan manfaat atau menghilangkan mudarat, sama sekali tidak.<BR><BR> Kita lakukannya kerana ittiba’ sunnah (mengikuti sunnah) iaitu kerana Rasulullah SAW melakukannya. Umar bin Khattab mendatangi Hajar Aswad lalu menciumnya kemudian berkata,
  • AKHLAK buruk tentulah tidak melayakkan seorang kepada haji mabrur. Kalau dapat pun hanya jenis yang bunyinya hampir tetapi sama sekali lain maksudnya, haji ‘Malboro’.<BR><BR> Merokok ketika di Tanah Suci atau semasa mengerjakan ibadat haji, bukanlah perbuatan terpuji. Janganlah dilakukan walau sekali. Apa lagi semasa wukuf di Arafah.
  • KITA semua ingin pergi haji. Sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Bagi yang kaya dan sederhana, untuk direalisasikan tidaklah payah. Bagi yang susah tentulah tidak mudah kerana kos, masa serta keinginan dan rezeki menjadi faktor yang harus diberi pertimbangan.<BR><BR> Haji memerlukan pengorbanan masa, sejumlah wang yang besar dan tertakluk pula kepada kuota. Kuota ini, maksudnya bukan sahaja had jumlah jemaah yang dibenarkan untuk pergi haji bagi tahun tertentu, tetapi sama ada nama kita disenaraikan oleh Tabung Haji untuk pergi pada tahun itu atau tidak.
  • MENIKMATI hidangan yang sama boleh membuatkan kita jemu. Kerana itu sesekali cuba menukar selera apa salahnya.<BR><BR> Yang penting makanan itu haruslah lazat, berkhasiat dan berkat sehingga membuatkan kita teruja mahu menikmatinya. Buku ini dapat membantu anda memberi idea masakan yang lebih kreatif untuk dihidangkan kepada keluarga dan tetamu.
  • KALAU ditanyakan zaman yang menyeronokkan bagi saya, maka saya akan jawab, zaman masa sekolah menengah dulu! Memang, adakalanya rindu juga pada zaman itu.<BR><BR> Tapi sebenarnya, apa yang lebih saya rindukan adalah suasana dan pergaulan dengan rakan-rakan usrah. Saya merindui pertanyaan tulus daripada mereka. “Apa khabar iman?”
  • KITA ini manusia. Dalam kehidupan manusia, sememangnya kita bersifat tidak sempurna. Maka, banyak kelemahan dan keburukan tingkah ada pada diri, sama ada kita sedari atau tidak. Yang Maha Sempurna itu adalah ALLAH SWT.<BR><BR> Manusia tidak sempurna. Tetapi ia bukanlah alasan untuk tidak memperbaiki diri. Malah, Islam menyeru penganutnya untuk sentiasa bermuhasabah dan membersihkan hati serta jiwa agar sentiasa dalam ketenangan.
  • MELIHATKAN cuaca yang tidak terlalu panas, angin sepoi-sepoi bahasa dan suasana petang yang indah, saya keluar mengambil angin. Berjalan dan berjalan lalu bertemu dengan seorang kawan yang juga sedang berjalan seorang diri. Kami berjalan bersama sama sambil berbual-bual. Suasana menjadi sepi apabila kami sampai di tepi padang bola.<BR><BR> Kawan itu tadi bersuara, “Kenapa kita ada di dunia ini?” Saya sekadar diam. Menunggu dia meneruskan bicara. Tahu yang dia mahu berkongsi bicara. Saya dulu juga begitu, pernah tertanya-tanya.
  • LAUTAN yang luas terbentang di hadapan mata. Nun di sana... kapal-kapal sedang belayar. Saya menunduk 80 darjah, kelihatan beberapa ekor ikan berenang ke sana sini dengan riangnya. Saya lemparkan keropok yang dibeli, mereka makan. Alhamdulillah, ada senyum di hati.<BR><BR> Mendongak pula ke langit. Awan nampak cantik. Langit memancarkan biasan warna biru yang mendamaikan jiwa. Ya, itu yang saya lihat. Tapi saya yakin, dari atas sana, saya juga sedang dilihat dan diperhatikan.
  • PERASAN atau tidak, kebanyakan kita pasti akan menggunakan perkataan ‘hairan’ bagi menyatakan reaksi apabila melihat keadaan sekeliling. Hairan dengan isu bola, lalu isu Gaza luput dari ingatan.<BR><BR> Hairan dengan kes pembuangan bayi, tapi punca berlakunya maksiat tidak dipandang. Hairan dengan pergolakan dunia, tapi tidak memperbaiki ummah.
DIALOG HARI INI
Bancian Sinar

Tahukah anda mengenai pedofilia?

Lihat Keputusan

Lagi Kerjaya >>