KUMPULAN Alibaba secara rasminya melancarkan ‘Malaysia Week’ di Hangzhou, China.

Kempen dalam talian khas ini menonjolkan promosi hebat sepanjang seminggu dengan tema ‘Mesti-beli’, ‘Mesti-rasa’ dan ‘Mesti-alami’ produk Malaysia hingga 12 Julai 2018.

Presiden Tmall, Jet Jing berkata, inisiatif ini adalah sebahagian daripada komitmen berterusan Alibaba terhadap Malaysia, hab eWTP pertamanya di luar China, dan bertujuan untuk menarik pengguna Cina untuk membeli barangan ‘Malaysia’ melalui pasaran dalam taliannya.

“Sepanjang tahun lalu, Alibaba telah bekerjasama dengan kerajaan Malaysia dan komuniti perniagaan tempatan untuk membangun dan memperbaiki infrastruktur perdagangan rentas sempadan di Malaysia.

“Melalui inovasi pada sektor logistik, pembayaran, pelepasan kastam dan data besar, perniagaan kecil Malaysia kini boleh menikmati kemudahan perdagangan e-dagang global yang pada masa lalu, hanya tersedia untuk syarikat multinasional besar.

“Dengan menjadikan globalisasi lebih inklusif, perniagaan kecil dan orang muda akan mendapat manfaat yang besar dalam masa terdekat, “katanya.

Lebih daripada 50 jenama Malaysia mengambil bahagian dalam kempen ini dan akan dipamerkan di Tmall sepanjang promosi selama seminggu ini.

Pelancong-pelancong Cina juga boleh menikmati promosi khas produk dan perkhidmatan pelancongan Malaysia di Alitrip sepanjang ‘Malaysia Week’.

Kira-kira 34 peniaga Pelancongan Malaysia akan menawarkan promosi istimewa termasuk pakej pelancongan dan hotel, tarikan dan acara tempatan, serta baucar membeli-belah dan makan.

Inisiatif ‘Malaysia Week’ ini menggabungkan aktiviti dalam talian dan luar talian yang direka khusus untuk mempromosi dan meningkat peluang perniagaan Malaysia di China dan permintaan warganya untuk produk asing yang berkualiti tinggi.

Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia di pelancaran Minggu Malaysia, Datuk Ng Wan Peng berkata, “Malaysia Week’ menandakan komitmen kami untuk terus mempamerkan produk Malaysia yang terbaik, berkualiti tinggi di Malaysia dan tarikan pelancongan kepada pengguna China.

“Malaysia Week adalah jambatan antara produk, pelancongan dan budaya Malaysia ke dunia. Dengan memanfaatkan perkongsian jangka panjang dengan Alibaba, PKS Malaysia akan mendapat manfaat yang besar kerana perniagaan kini dapat mencapai lebih jauh dan meluas melalui akses ke pasaran baru yang menyediakan inisiatif ini. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada rakan kongsi kami, Alibaba, untuk peluang yang luar biasa ini. “Malaysia Week merupakan bukti besar kepada komitmen Alibaba untuk membantu eksport PKS Malaysia dan memperkenalkan produk berkualiti tinggi kami ke dunia.

“Kami yakin perkongsian ini dengan Alibaba akan berjalan lancar kerana eWTP Alibaba dan DFTZ Malaysia mempunyai visi yang sama untuk membantu PKS berkembang dan merevolusikan eCommerce Malaysia," katanya.

Sebahagian daripada inisiatif ‘Malaysia Week’ di China, Alibaba.com, pasaran utama dunia bagi perdagangan global, menganjurkan satu acara rangkaian sepadan perniagaan yang menghubungkan 17 pedagang Malaysia dengan lebih 100 pembeli China di Hangzhou, China.

Alibaba.com juga menganjurkan promosi khas untuk Pembekal Emas Global di Malaysia, ‘July on Demand’, yang bermula pada 2 Julai 2018 dan akan berlangsung sehingga 29 Julai 2018.

Lebih daripada 275 peniaga tempatan dan lebih daripada seribu produk Malaysia akan dipromosikan di lebih dari 200 negara di seluruh dunia, dalam usaha untuk membolehkan PKS tempatan mengembangkan perniagaan mereka dan mengembangkan eksport mereka di peringkat antarabangsa.

Kempen ‘Malaysia Week’ ini dianjurkan oleh Alibaba Group dengan kerjasama agensi-agensi seperti Biro Pembangunan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), MATRADE, SME Corp, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Tourism Malaysia (TM) di Malaysia dan China, serta Persatuan Pelancongan Dalam Negeri Malaysia (MITA) dengan tujuan meningkatkan peluang perdagangan tanpa sempadan PKS Malaysia dengan China.